Maja Melsted och Michael Cedlind, performace med filmen Mandomsprovet som utgångspunkt, Sundsvalls museum.

OCKUPERA - två veckor med performance

2017-10-31 12:02

Performance-afton 1, lördag 28 oktober på Sundsvalls museum

En riktigt rolig kväll blev det när Sundsvalls museum bjöd in till det första evenemanget i en serie av tre performance-aftnar. Naturligtvis var det inte bara klackarna i taket utan också mycket allvar, men allt förpackat i en form av konstnärlig grundforskning som en bara vill ha mer av.

Kvällen inleddes av återuppståndna Norrländsk Information med konstnärerna Mats Wikström från Träskbrännan, Råneå, Nic Langendoen, Umeå och Jan K Persson, Härnösand. I deras utflippade show målade Jan K Persson en gran på ett blädderblock. Nic Langendoen doppade gran- och tallskott i en kletig kemisk lösning. Mats Wikström sjöng en sång om sitt liv i skogen till eget ackompanjemang på elgitarr, detta efter att ha dragits upp på scenen med en eldriven vinsch.

Temat är skog, men herrarna utforskar inte bara skogen och vad den utsätts för, utan tar också itu med en scenkonst som gått i stå, låst i sina rigida regler för hur ett scenframträdande ska utföras. Här lämnas allt sådant högaktningsfullt åt sidan. Under en stor del av tiden vänder de ryggen mot publiken, de undviker att förklara vad de håller på med och är till synes ointresserade av att kommunicera. Men eftersom det är omöjligt att stå på en scen utan att förmedla någonting alls, uppstår nu en annan form av kommunikation, under ytan. Resultatet är befriande.

Kvällens andra akt utförs av Maja Melsted och Michael Cedlind, Stockholm. De dissekerar filmen Mandomsprovet (The Graduate, 1967) och ger den en feministisk läsning. Det är som att vara på ett doktorandseminarium i filmvetenskap vid Stockholms universitetet någon gång i början på 1970-talet, då allt ännu skulle avslöjas och ifrågasättas. I bakgrunden ryter snöleoparderna och vi får veta att filmens förförelsescen spelades in med djungeltema. Det faktaspäckade filmpratet bryts av en lång och drömsk filmsekvens där en bil kör genom amerikanska landskap och städer i olika årstider. Maja Melsteds röst kommenterar: ”You drive through …”.

Först är det mycket underhållande. Och dräpande. Sedan blir det någonting annat, en upplevelse av att vara ett offer för filmmediets makt. Men ännu levande.

Cecilia Germain, performance, Sundsvalls museum.

Med Cecilia Germain, Umeå, blir det allvar. Deltagarna sitter i en cirkel i ett mörkt rum med ryggarna vända mot mitten. De har varsin liten spegel i handen, genom vilken de kan iaktta vad som händer inne i cirkeln. Där rör sig Cecilia Germain. Hon gnolar på en melodi och framför sedan en poetisk berättelse om slavhandeln. Vi får möta Josephine Baker när hon simmar i en glittrande swimmingpool. Där finns också en val som berättar om de som kastades i havet under slavtransporterna. Hajarna åt upp dem och valarna iakttog vad som hände. Cecilia Germain avslutar med en hänförande tolkning av en gammal spiritual, ”Wade in the water”.

Det märkliga arrangemanget med speglarna förhöjer poesin i berättelsen. Samtidigt uppstår en distanseringseffekt som gör den mer uthärdlig.

Kvällen avslutades med invigningen av Dascha Esselius ljuskonstverk Aurora Borealis VI. Det kan ses på kvällarna till och med den 11 november utanför Kulturmagasinets västra gavel. Ytterligare ett ljuskonstverk, Flimrar förbi, av Tina Willgren, visas i anslutning till Opalen i Kvissleby vid ett antal tillfällen 3–18 november.

Volym 2017-10-31