Mats Olofgörs, Vågspel, platsspecifikt konstverk på Trysunda, 2017. ©Mats Olofgörs/Bildupphovsrätt 2017.

Sveriges vackraste landskap?

2017-09-22 20:41

Invigning av Mats Olofgörs Vågspel på Trysunda

Sveriges vackraste ö har den kallats, Trysunda, ön sydöst om Örnsköldsvik. Det var ö-älskaren Anders Källgård som uttalade detta i sin bok Sveriges öar, som kom ut härom året. Och det stämmer, det är vackert på Trysunda. Man blir lätt lyrisk i ett landskap som skiftar så mellan kritvita sandstränder, rosaröda klippor, väldoftande tallskog, ängshagar och ett välskött fiskeläge med vandrarhem, museum och en aktiv intresseförening. Allt omslutet av ett hav, som hela tiden är i rörelse.

Mötet mellan ön med den kraftiga landhöjningen (8 millimeter per år) och det omgivande havet ville konstnären Mats Olofgörs visualisera med sitt verk Vågspel. Kommunstyrelsens vice ordförande Per Nylén (s) förrättar invigningen av detta, det allra senaste av de 27 offentliga konstverken i Nätra-Sidensjöområdet, som bekostats av Nätterlundsstiftelsens minnesfond efter Jonas Nätterlund. Än så länge är det bara avkastningspengarna på de 24 miljonerna, som gått till konstnärlig utsmyckning av donatorns hemkommun.

Trysunda, som ursprungligen betyder tre sund, tillhör UNESCO:s världsarv. Det var därför extra viktigt att få ett godkännande av länsstyrelsen innan Mats Olofgörs konstverk skulle få sin slutliga placering på ön, berättar samordnaren av stiftelsen, Anders Thorén, vid invigningen. Konstnären ville först använda sig av en grön grässlänt inne i fiskeläget men fick backning av både intresseföreningen och länsstyrelsen. Det blev för tätt inpå husen. Sedan fastnade han för gläntan strax under Flaggstångsberget. Precis på stället där de tre sunden en gång strålat samman, som med landhöjningens hjälp nu blivit ett. Det ger förstås en extra historisk återkoppling och betydelse åt både platsen och verket.

Mitt första intryck är att Vågspel ser onödigt platt och nästan ointressant ut där det står alltför nära det torra höstgräset. Plötsligt överraskad av ljuset och reflexerna i de stålblanka vågorna ändrar jag mig dock. Verket glittrar och skiftar färg och innehåll hela tiden, allt efter omgivningens påverkan. Det gör betraktandet allt annat än ointressant och platt, mer åt det euforiska hållet!

Mats Olofgörs tycks tidigare alltid ha strävat uppåt i sina offentliga verk, föredragit att bygga dem på höjden, som i de offentliga utsmyckningarna i Östersund, Sundsvall, Umeå och senast den kaxiga ljusgestaltningen i Bjästabacken i Örnsköldsvik. Men denna gång har han hållit sig till horisontalen, vilket gör att Vågspel ser ut att smyga sig tätt intill marken, får en sugande vågrörelse och blir till en uppenbarelse där i gläntan under Flaggstångsberget med den mörka tallskogen som effektfull fond.

Konstverket Vågspel, gjort i rostfritt stål, har först noggrant formats i trä och sedan svetsats ihop i längsgående balkar. Det väger 450 kilo och har samma mått som en klassisk eka, det vill säga är 4,3 meter långt och 1,6 meter brett.

Sakta men säkert fylls naturen i Nätra och Sidensjö av konstverk. Detta tack vare den sparsamme Jonas Nätterlunds aktieportfölj. Kanske kommer denna konstrika del av Sverige en gång att bli känd som den vackraste, vem vet!

Text: Karin Lundqvist
Foto: Jonas Lundqvist

Volym 2017-09-22

Ladda ner artikel i pdf-format

Länk till artikel


Tillbaka till toppen