#75242

Vårdgaranti

Vid remssbekräftelse från Specialistmottagningen Sollefteå informeras om patientens rättigheter enligt vårdgaranti som är lagstadgad enligt Hälso och sjukvårdslagen.
Vid kontakt med Specialistvården efter 3 månaders väntan på ett första besök upplystes jag om att mina rättigheter inte kan åberopas på grund av överbelastning vid nuvarande pandemi.
Men fråga är därför om lagen inte behöver följas, eller om det har fattats något beslut att vårdgarantin temporärt ska upphöra.

av Håkan Enerud
Frågan ställd till

Översikt

Alla svar

#75243

Svar: Vårdgaranti

Hej Håkan,

Tack för din fråga.
Covid-19 har haft en mycket kraftig påverkan på vårdens möjligheter att genomföra olika ingrepp och behandlingar. Vi har haft personalbrist inom vården både på grund av restriktionerna och sjukfrånvaron orsakad av covid-19 men även på grund av att personal akut behövt byta uppgifter för att ta hand om de individer som drabbats av covid-19 som varit i behov av sjukhusvård. Både läkemedel och skyddsutrustning har saknats och behövt ransoneras. För att kunna prioritera att ändå genomföra de operationer som krävts för att skydda liv har andra operationer inte kunnat genomföras. Väntetiderna har ökat kraftigt i hela landet, enligt SKRs väntetidsmätningar är det nästan varannan patient i Sverige som inte kunnat få sin behandling inom de 90 dagar som vårdgarantin anger.
Så även om ingen lagändring har skett finns det ingen kapacitet att hantera alla som väntar, vilket skapat en situation med uppskjuten vård. Tack vare ett tillskott från regeringen har regionerna fått medel att när pandemin väl är över försöka minska väntetiderna igen. Där är vi inte ännu.
Jag förstår frustrationen en uppskjuten operation eller behandling orsakar, men tyvärr är vi i en unik och ansträngd situation för vården i hela landet. Förhoppningsvis kommer de som står i kö att kunna få sin vård så snart som det är möjligt.

Vänlig hälsning
Glenn Nordlund

Frågan besvarad av

Tillbaka till toppen