Frågor & svar Primärvård
Här hittar du som vårdgivare vanliga frågor och svar kring Vårdval Västernorrland och listning.
Hittar du inte din fråga? Kontakta handläggarna, se kontaktuppgifter i högerkant.
-
Hur anmäler vi som vårdgivare att vi vill medverka i Vårdval Västernorrland?
Ansökan inlämnas till Region Västernorrland, adress se Regelboken.
Upp
-
Var finns Regelboken?
Upp
-
Hur snabbt behandlar regionen ansökan?
Region Västernorrland ska fatta beslut inom 90 dagar från det att en komplett ansökan har inkommit
Upp
-
Finns det en sista ansökningsdag?
Nej, en vårdgivare kan när som helst ansöka om att etablera sig inom Vårdval Västernorrland.
Upp
-
Vad krävs för att bli godkänd?
Upp
-
Ställs samma krav på regionens egna vårdcentraler?
Ja, när det gäller Regelboken med dess uppdrag och bilagor gäller samma krav oavsett driftsform.
Upp
-
Måste vi ha allting klart innan vi ansöker; som lokaler och anställd personal?
Nej, men ansökan ska beskriva hur vårdgivaren kommer att bedriva sin verksamhet och även ange en verksamhetsansvarig. Företagsformen kan vara under bildande.
Varje leverantör har efter att godkännande och kontrakt skrivits sex månader på sig att starta upp verksamheten.
Upp
-
Kan vi ansöka på nytt om vi inte blir godkända?
Ja, det finns inga hinder eller tidsgränser för ansökan
Upp
-
Kan vi nekas godkännande med hänvisningen att det redan finns tillräckligt många vårdgivare inom regionen eller på en viss ort?
Nej, alla vårdgivare som uppfyller kraven har rätt att etablera sig oavsett hur många andra som finns i länet.
Upp
-
Vi tänker ansöka om att ingå i Vårdval Västernorrland – kan vi börja lista patienter redan nu?
Nej, förtidslistning är varken tillåten eller möjlig. Listning av patienter kan inte ske förrän den dag då verksamheten startar/öppnar.
Upp
-
Hur går listningen till?
Regionen centralt listar nyinflyttade på den vårdcentral som ligger geografiskt närmast bostadsadressen. Invånaren kan sedan göra ett aktivt val om så önskas.
Vid val av annan hälso/vårdcentral kan du med fördel lista dig via 1177 Vårdguidens e-tjänster (http://www.1177.se/Vasternorrland/Tema/E-tjanster/) d.v.s. att du listar dig direkt via webben.
Mer information hittar du på sidan på 1177.se om hur du listar dig
Du kan även använda den elektroniska blanketten ”Val eller byte av vårdcentral” i 1177 Vårdguidens e-tjänster, antingen genom att fylla i den och skicka den elektroniskt till vald hälso/vårdcentral eller genom att skriva ut den och fylla i den manuellt.
Blanketten skickas ifylld och undertecknad direkt till vald hälso/vårdcentral. Pappersblankett finns även på alla hälso/vårdcentraler.
Upp
-
Hur ofta får patienter lista om sig?
Upp
-
Finns det inte en risk att patienter listar sig på flera vårdcentraler samtidigt?
Nej, listningssystemet tillåter inte att en person är listad på mer än en vårdcentral.
Upp
-
Kan patienter som är listade hos oss besöka andra vårdcentraler eller vårdgivare?
Ja, valfrihetssystemet innebär ingen begränsning för patienternas rätt att söka vård vid andra vårdcentraler.
Upp
-
Får vi också betala när ”våra” patienter besöker sjukhusen och dess mottagningar?
Upp
-
Är vi skyldiga att ta emot patienter som är listade vid andra vårdcentraler?
Ja, enligt den nya patientlagen 2014:821 kap 9
Upp
-
Var listas nyfödda?
Nyfödda listas på mamman vårdcentral. Föräldrar kan när som helst lista om barnet.
Vårdvalsblankett
Upp