Gå direkt till textinnehållet Startsida Nyheter Webbkarta Kontakta oss Tillgänglighetsinformation
 
Bosteyo Bulle och Simon Dasler Segelberg ställer frågor till besökare på Hemsö fästning
Bosteyo Bulle och Simon Dasler Segelberg är två av sommarjobbarna som gör undersökningen möjlig.

Vi vill veta – inte anta

2019-08-09 11:15

Naturen är underbar men skyltningen kunde vara bättre, det är ett par av åsikterna som kommit in när Region Västernorrland nu gör en stor undersökning för att få veta mer om de som turistar i länet och vad de tycker.

Just nu genomför regionen en gästundersökning bland de turister och besökare som valt att spendera semestertid i Västernorrland. Linda Edlund är samordnare på tillväxtverksamheten på Regional Utveckling och hon ser fram emot att få ta del av resultaten.

- Besöksnäringen är en mycket större bransch än vad många tror, och den växer. Jag ser den som framtiden för vår region! Det är därför viktigt att vi lär oss mer om våra besökare, säger Linda Edlund, som på bilden nedan planerar dagens arbete tillsammans med Simon Mattsson.

webbLinda.jpg

Det ingår i det regionala besöksnäringsuppdraget att ta fram analyser om besöksnäringsstatistik och att göra undersökningar gällande turismen i Västernorrland.

Enkäter runt om i länet

Bosteyo Bulle, Simon Mattsson och Simon Dasler Segelberg är tre av de sommarjobbare som under sommaren träffar folk på många olika platser i länet för att samla in enkätsvar.

- Faktiskt så har alla jag pratat med varit positiva och vill rekommendera olika platser i Västernorrland som besöksmål, säger Simon Dasler Segelberg.

- Det är naturen som verkar locka de flesta, berättar Bosteyo Bulle. Bland de svar som jag fått in så är det oftast skyltning som folk har negativa åsikter kring. Många tycker att det är svårt att hitta till platser och stigar. Skyltarna är för få eller svåra att förstå, fortsätter hon.

- Det är också många som kommer för att besöka släktstugor, och det verkar finnas ett intresse att följa sina rötter. Besökarna vill vara på ställen där deras familj kommer ifrån, säger Simon Mattsson.

Analys för utveckling

Enkätsvaren ska sammanställas och analyseras så att resultatet blir en hjälp till utveckling för Destination Höga Kusten och Destination Sundsvall, som är kommunerna i Västernorrlands samarbeten för besöksnäring. Svaren ska också ge underlag till framtida strategiska beslut som Regional Utveckling gör.

- Undersökningen ger oss chansen att verkligen få veta, och inte bara anta, vilka våra gäster är, vad de besöker, vad de gör och hur de upplever Västernorrland. På så sätt kan besöksnäringen sedan göra rätt insatser och satsa där det mest behövs, säger Linda Edlund.

besökarewebb.jpg

I tisdags var Hemsö fästning platsen för enkätinsamling. Ann-Katrin och Lars Holmgren var där på utflykt med barnbarnen Oliver och Amelia, och de svarade på enkäten innan de gick för att äta lunch på restaurangen.

- Det finns så fina ställen i länet, som gamla fiskelägen till exempel. Jag skulle önska att de utvecklades så att det finns mer än bara ett café när man väl tagit sig dit. Att se hantverk utföras är ett exempel på sådant som skulle locka, säger Ann-Katrin Holmgren.

- Jag tycker att fler skyltar borde vara på engelska så att det blir enklare för de utländska turisterna att hitta till våra pärlor, säger Lars Holmgren, innan han springer iväg för att hämta barnbarnen som gömt sig i ett gammalt militärtält.

Bättre veta än tro

Hemsö fästning är ett stort besöksmål som ifjol hade 30 000 besökare. Christer Sefbom driver anläggningen och han är positiv till att undersökningen görs.

christerwebb.jpg

- Det är väldigt nyttigt att ta reda på hur det verkligen ser ut, annars finns en risk att vi skapar en verklighet efter hur vi tror eller vill att det ska vara. Det är så klart bättre att ha kunskap om brister och styrkor så alla aktörer kan satsa rätt framåt, säger Christer Sefbom.

Fortsätter fråga framåt

Undersökningen ska vara klar i slutet av september, och den ska framöver göras vartannat år, berättar Linda Edlund. Besöksnäringen är en av världens snabbaste växande näringar och den är redan världens största exportnäring. Här vill destinationerna ha sin del av kakan.

- Västernorrland hade 1,2 miljoner gästnätter ifjol, vilket är högre än någonsin tidigare. Det är mycket glädjande att allt fler besöker oss eftersom det innebär fler arbetstillfällen och skatteintäkter till länet, säger Linda Edlund. Och fler besökare ska det bli, hoppas jag!