Anders Sylvan

Anders Sylvan blir tillförordnad regiondirektör

2020-01-21 14:00

Anders Sylvan från Umeå blir tf regiondirektör i Region Västernorrland från och med första mars då nuvarande regiondirektör Hans Wiklund tillträder som universitetsdirektör vid Umeå universitet.

– Jag är mycket glad att Anders Sylvan med sin breda kompetens och långa erfarenhet från ledande befattningar inom landsting och regioner valt att kliva på uppdraget. Nu kan vårt viktiga utvecklingsarbete kring framtidens hälso- och sjukvård fortsätta i högt tempo, säger Glenn Nordlund (S), regionstyrelsens ordförande.

Anders Sylvan är 67 år och har en bakgrund som läkare. I början av 80-talet arbetade han som kirurg i Västernorrland. Mellan åren 2013 till 2018 var Anders Sylvan landstingsdirektör i Region Västerbotten och innan dess arbetade han bland annat som sjukvårdschef i Region Gotland.

Väl bekant med Västernorrland

– Det här uppdraget känns både viktigt och stimulerande. I min tidigare roll som landstingsdirektör i Västerbotten hade jag en nära samverkan med Region Västernorrland. Jag har alltid känt en stor samhörighet med Västernorrland och hoppas att jag ska kunna bidra med både erfarenhet och klokskap, säger Anders Sylvan.

Rekryteringen av ny regiondirektör för Region Västernorrland pågår och den genomförs i samverkan med ett externt rekryteringsföretag. Förhoppningen är att en ny regiondirektör ska finnas på plats i Härnösand efter sommaren. Anders Sylvans uppdrag som t f regiondirektör löper på fram till dess att en ny permanent regiondirektör är på plats.

Viktigt att hålla fart i utvecklingsarbetet

– Det har varit angeläget för mig att hitta en lösning som innebär att vi med full kraft fortsätter det pågående förändringsarbetet inom hälso- och sjukvårdsområdet. Det handlar främst om arbetet kring omställningen till nära vård och att få en ekonomi i balans. Genom att Anders Sylvan nu blir t f regiondirektör kan tjänstemannaledningen fortsätta att fullt ut fokusera på sina pågående uppdrag, säger Glenn Nordlund.

Anders Sylvan kommer att ha uppdraget som t f regiondirektör på 80 procent av en heltidsanställning och ersättningen beräknas utifrån den nuvarande lönenivån för regiondirektören.

Vid eventuella frågor, kontakta:

Glenn Nordlund, regionstyrelsens ordförande, Tel: 070-558 81 53

Anders Sylvan, blivande t f regiondirektör, Tel: 076-140 26 48