Här är årets kandidater till Stora Turismpriset 2019

2019-09-03 10:01

Vilket företag eller organisation i länet ska få representera Västernorrland i tävlingen om Stora Turismpriset 2019? Nu ska det avgöras! De tre nominerade kandidaterna är Gårdsbutiken i Höga Kusten, Folkan Waterfront Söråker/Fagervik och Norra Berget Sundsvalls friluftsmuseum, som alla bidrar till utvecklingen av Region Västernorrlands och Sveriges turism genom kvalitet, hållbarhet och internationalisering.

Alla län i Sverige har möjlighet att nominera en kandidat till den nationella utmärkelsen - Stora Turismpriset. Nu kan alla vara med och rösta fram sin favoritkandidat som får representera Västernorrland på nationell nivå.

- Syftet med att ha en publik nominering av Stora Turismpriset är att höja kunskapen om besöksnäringen och att uppmärksamma de som arbetar föredömligt inom branschen i Västernorrland, säger Linda Edlund, Tillväxtsamordnare besöksnäringsansvarig, Region Västernorrland.

De tre regionala nominerade har valts ut av en jury bestående av; Region Västernorrland, Höga Kusten Destinationsutveckling och Destination Sundsvall, med Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turisms kriterier som urvalsgrund.

Du kan rösta och se videonomineringarna fram till den 26 september via länken: www.rvn.se/storaturismpriset

Regionala vinnaren meddelas den 3 oktober.

Fakta Stora Turismpriset

Stora Turismpriset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Det är en fristående stiftelse vars syfte är att främja utvecklingen av kunskap inom svensk turism. Tillväxtverket är idag stiftelsens huvudman och utser dess styrelse. Administration och förvaltning av stiftelsen hanteras av Tillväxtverket och Kammarkollegiet.

Nominerade till Stora Turismpriset 2019

Nomineringen sker enligt ett antal kriterier som Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism tagit fram. Samtliga kandidater bidrar till utvecklingen av regionens och Sveriges turism genom internationalisering, kvalitet och hållbarhet.

Gårdsbutiken i Höga Kusten, Destination Höga Kusten
Mitt i den grönskande idyllen i Nordingrå, Höga Kusten ligger Gårdsbutiken. En familjeägd restaurang, café och gårdsbutik med allt från blommor och trädgårdsprydnader till heminredning och egenproducerade delikatesser. Som ett av Höga Kustens främsta besöksmål lockar de lokala, nationella och internationella besökare och bidrar starkt till att lyfta landsbygden och hela destinationen. I deras meny återspeglas en stor kärlek för mathantverk och det lokalproducerade.  Restaurangen har i flera år rekommenderats i White Guide och deras egen svartvinbärssaft vann silver i SM i Mathantverk 2018. Med ett gott värdskap och nätverksbyggande med andra lokala aktörer bidrar de till att utveckla besöksnäringen – och att lyfta Höga Kusten som en smakdestination.

Folkan Waterfront Söråker/Fagervik, Destination Sundsvall
Folkan Waterfront visar på hur man med små resurser kan paketera en kultursintensiv upplevelse för alla åldrar. Arrangemanget har hittat en framgångsrik metod för att locka både besökare och turister till Norrland och landsbygden. Här får alla vara med – och alla är med och bidrar till Sveriges tryggaste festival!

Genom nätverkande och samverkan bidrar Folkan aktivt med kunskapsspridning hur man kan arbeta som arrangör.

Festivalens helhetstänk bådar gott för framtiden dels ur ett integrationsperspektiv men också ur ett socialt hållbart perspektiv. Lägg därtill under alla år som festivalen ägt rum har inga tillbud rapporterats vad gäller sexuellt ofredande, omhändertagande på grund av alkohol, droger eller misshandel – här är Sveriges tryggaste festival!

Norra Berget Sundsvalls friluftsmuseum, Destination Sundsvall
Norra berget öppnar sig som en grön oas i Sundsvall och är ett av regionens mest välbesökta utflyktsmål.  Här samsas kulturhistoria, serveringar, butiker, lekparker, grillplatser och arrangemang som lockar gamla som unga, året runt.

Strosa långsamt runt på området och upplev allt från odlingar, museum till att komma riktigt nära djuren. Som grädde på moset finns utsiktstornet som ger dig fantastisk utsikt över Sundsvall och havsbukten.

Här förenas det förflutna och nutid, här kan generationer mötas.  Inresta besökare från fjärran länder får ett smakprov av det bästa som Sverige och Destination Sundsvall kan erbjuda.

Välkommen med dina frågor till:
Linda Edlund
Tillväxtsamordnare Besöksnäring, Region Västernorrland