Nu erbjuder vi läkarvård via 1177 direkt Västernorrland

2022-06-15 08:30

Från och med i dag, 15 juni, öppnar Region Västernorrland möjligheten att chatta med läkare via 1177 - också på kvällar och helger. Tjänsten nås via 1177.se och appen Min vård Västernorrland. - Vi kompletterar våra tjänster på 1177 sjukvårdsrådgivningen med läkare vilket innebär att du nu kan söka läkarvård via 1177, säger Karin Sellgren, projektledare 1177 direkt Västernorrland.

I förra veckan införde Region Västernorrland möjligheten att chatta med alla regiondrivna hälsocentraler i länet. Nu tar vi nästa steg. För att göra vården tillgängligare och svara mot invånarnas efterfrågan av digital kontakt får sjuksköterskorna på 1177 från idag även läkare i sitt arbetslag.

- Vi är stolta över att vi nu, som en av de första regionerna i Sverige, också kan erbjuda chatt med läkare via 1177, säger Eva Renstorp, verksamhetschef 1177 direkt, Region Västernorrland.

Hjälp med lindriga besvär

Läkarna på 1177 direkt Västernorrland kan hjälpa invånare med lindriga besvär som utslag, ont i halsen, snuva eller liknande som går att beskriva eller visa på bild. Läkarna kommer också att kunna hjälpa till med enklare sjukintyg, intyg för vård av sjukt barn och att förnya vissa recept.

Personer med besvär som kräver ett fysiskt besök eller som har kroniska besvär som kräver regelbundna besök och som kanske redan följs av läkare rekommenderas att söka vård vid sin listade hälsocentral.

- En god vård behöver också vara tillgänglig och för många är en digital läkarkontakt tillräcklig för att få den hjälp man behöver. Mer tid kommer att frigöras för primärvården att ta hand om de patienter som behöver ett fysiskt besök. Att vi gör det i egen regi säkerställer en god och hög kvalitet, säger Glenn Nordlund (S), regionstyrelsens ordförande, Region Västernorrland.

- Oavsett om du är hemma, på resa eller i sommarstugan och behöver vård kan du nu chatta med din läkare som känner till din sjukdomshistoria. Du ska vara trygg med att få vård när du behöver, säger Ingeborg Wiksten (L), ordförande i Vårdvalsutskottet, Region Västernorrland.

I och med förändringen byter 1177 sjukvårdsrådgivningen namn till 1177 direkt Västernorrland.

På 1177.se hittar du mer information om vårdchatten.

Vid eventuella frågor, vänligen kontakta:

Eva Renstorp, verksamhetschef 1177 direkt Västernorrland, 070-601 70 62

Glenn Nordlund (S), regionstyrelsens ordförande, 070-558 81 53