Effektivitet, patientsäkerhet och goda relationer – Digitalt väntrum för tryggare utskrivning
2024-12-23 11:11
Med hjälp av Digitalt Väntrum underlättas kommunikationen mellan sjukhusets och kommunens vårdkontakter vid utskrivning av patienter. Målet är en förbättrad och effektivare samverkan som skapar förutsättningar för en tryggare hemgång som är positivt för både personal, patienter och anhöriga.
När patienter ska skrivas ut från sjukhuset för att tas om hand av kommunen genom hemsjukvård, särskilt boende eller hemtjänst krävs gemensam planering som ofta involverar flera olika parter.
Tidigare behövde alla frågor besvaras skriftligt i informationsöverföringssystemet Prator, vilket kunde föra med sig både fördröjningar och missförstånd. Nu har Prator kompletterats med samarbetsforumet Digitalt väntrum.
Snabb planering
Med hjälp av det kan vårdkontakter prata ihop sig i effektiva möten för planering av vård och omsorg kring varje individ. Sedan i somras har det ägt rum två gånger i veckan och hittills tagit mellan tio och trettio minuter per möte.
- Målet är att vi ska göra en bättre och snabbare planering för patienterna, att tidigt kunna fånga upp eventuella problem och svårigheter tillsammans och få en gemensam syn runt varje patient, säger Emma Jonsson, som är så kallad Pratorsjuksköterska för medicinavdelningen vid sjukhuset i Sundsvall.
Hon tror att det även stärker patientsäkerheten.
- Förutom att det underlättar för oss som jobbar inom vård och omsorg skapar det en tryggare hemgång för patienter och deras närstående. Vi har fått fin respons för att samverkan fungerat så bra.
Minskar onödig tid på sjukhus
Digitalt väntrum valdes på grund av den höga sekretessen som måste uppfyllas i sjukvården. Den kräver mer komplexa forum för kommunikation mellan vårdkontakter i kommuner och regioner än till exempel via Teams. Det finns heller inget gemensamt journalsystem.
- Utöver våra inplanerade möten så kan vi även använda oss av Digitalt väntrum när vi snabbt behöver samverka kring lite mer komplexa ärenden som behöver hanteras skyndsamt. På så sätt kan vi undvika att patienter behöver stanna på sjukhuset längre än nödvändigt, säger Emma Jonsson.
De vårdkontakter som möts i det digitala rummet är till exempel sjuksköterska från sjukhuset, sjuksköterska från den kommunala hemsjukvården, kommunens biståndshandläggare och fast vårdkontakt från primärvården.
Yvonne Karjel är distriktssköterska vid vårdplaneringen för hälso- och sjukvård i Sundsvalls kommun.
- Det här sättet att planera är mer effektivt, men det för dessutom med sig att vi som har olika roller inom kommunen och regionen får en bättre relation. När vi får ett ansikte på varandra känner vi att vi är kollegor i större utsträckning och det uppstår färre missförstånd, säger hon.
Ett försök som kan utvidgas
Än så länge används Digitalt väntrum som mötesforum för planering vid utskrivning av patienter från vissa avdelningar på sjukhuset i Sundsvall till Sundsvalls kommun. Det är ett försök som mynnar ur projektet Samverkan för påverkbar slutenvård.
- Planering pågår för hur fler avdelningar ska kunna inkluderas samtidigt som mötena hålls korta och effektiva så att det hela inte rinner ut i sanden, säger Åsa Pellikka, projektledare för Samverkan för påverkbar slutenvård.
Åsa Pellikka ser flera fördelar med försöket.
– En bieffekt vi ser är att användningen av Digitalt väntrum har lett till att medarbetarna utvecklats inom digital teknik.
Digitalt väntrum används även av distriktssköterskor i hemsjukvården när de konsulterar läkare på hälsocentraler i bland annat Härnösand och Sundsvall.