Sortiment och artiklar
Gällande sortiment är fastställt av Hjälpmedelskommittén. Vilka artiklar som ingår i sortimentet framgår på beställningsunderlagen som finns i WebSESAM.
Sortimentet är indelat i huvudhjälpmedel, tillbehör och reservdelar.
Huvudhjälpmedel
Produkt som kan bestå av en eller flera enheter. Finns i ett standardutförande.
Tillbehör
Artikel som används för att komplettera eller ersätta i syfte att ändra funktion hos ett huvudhjälpmedel.
Reservdel
Artikel som ingår som en del av ett huvudhjälpmedels standardutförande.
På beställningsunderlagen framgår vad som ingår i standardutförandet och vilka tillbehör som passar till huvudhjälpmedlet.
Beställningsunderlag och sortimentöversikter finns i webSesam. Du som saknar tillgång till webSesam är välkommen att kontakta vår kundtjänst som skickar dig önskade underlag eller blanketter.
Söka beställningsunderlag och sortimentsöversikter (Word)
Upphandling av hjälpmedel
Region Västernorrlands funktion för inköp och upphandling är ansvarig för upphandling av hjälpmedel.
Representanter från regionen, kommunerna och Hjälpmedel Västernorrland bildar en lokal upphandlingsgrupp som deltar i upphandlingsarbetet.
Information om sortimentsförändringar publiceras som nyhet och arkiveras för respektive produktgrupp under
Sortiment/visningar och sortimentsförändringar
Synpunkter på sortiment?
Synpunkter på rådande sortiment kan lämnas via ett formulär under fliken Sortiment/visningar
Synpunkterna är viktiga för att Hjälpmedel Västernorrland skall kunna leverera ett sortiment som överensstämmer med det behov som finns inom Regionens och Kommunernas hälso- och sjukvård.