Beställning av hämtning

I första hand ska beställning av hämtning ske genom registrering av Hämtorder i webSESAM. 

Särskilda rutiner finns för demontering av stationära och fristående lyftar samt porttelefon och avinstallation av programvaror.

Demontering och avinstallation

Hämtning kan också beställas via direktkontakt med kundtjänst eller via blankett Hämtning av hjälpmedel, som finns att tillgå under fliken Blanketter.

Tyngre och/eller mer skrymmande hjälpmedel kan hämtas hemma hos brukaren eller på annan adress.

Viktigt att adress, kontaktperson och telefonnummer är korrekta och aktuella.

Försäljningshjälpmedel

Försäljningshjälpmedel lämnas i första hand in på de allmänna återlämningsplatserna som finns inom respektive kommun, se kommunernas egna hemsidor.

Återlämning kan även ske via transportavdelningarna på Sollefteå och Sundsvalls sjukhus.

Vid Örnsköldsviks sjukhus kan man lämna tillbaka hjälpmedel utifrån anvisad plats i entrén vid Wemerkassan. Det går även att lämna hjälpmedel direkt hos Hjälpmedel Västernorrland i Ljustadalen. 

Hämtning av försäljningshjälpmedel på privatadresser sker endast i samband med hämtning av individmärkta hyreshjälpmedel. 

Kontaktuppgifter till kundtjänst

Telefonnummer: 060-14 96 10

Telefontid: 08.00-11.30, 12.30-15.00

E-postadress: hjalpmedel.kundtjanst@rvn.se


Tillbaka till toppen