Teknisk service
Teknisk service inkluderar reparationer, anpassningar/montering och installationer samt besiktning.
I funktionshyran ingår teknisk service på individmärkta hyreshjälpmedel i och utanför sortiment.
För produkter som utgått gäller att reparation utförs till dess att reservdelar inte längre finns att tillgå.
Hjälpmedel Västernorrland strävar efter att avsluta serviceärenden inom 8 arbetsdagar och utför besiktning på lyftar, tex mobila lyftar och taklyftar, 1 gång/år.
Status på serviceärendet framgår i webSESAM
Viktigt med korrekta och aktuella kontaktuppgifter, namn och telefonnummer, för att serviceärendena ska kunna utföras inom handläggningstiden
Den tekniska servicen utförs antingen på plats hos brukaren eller på någon av Hjälpmedel Västernorrlands tre olika verkstäder.
Tekniskt utbyte
Tekniker har också möjlighet att byta ut ett hjälpmedel om bedömningen är att en reparation inte är möjlig. Utbyte görs inte på sittdynor eller madrasser. Skiftet sker alltid till en likadan produkt och teknikern ansvarar för att hjälpmedlet får samma inställningar.
Service på elrullstolar
Vid reparation eller annan service av elrullstolar avgör hjälpmedelstekniker om elstolen måste tas in till verkstaden för åtgärden.