Tillgänglighet enligt DOS-lagen och krav på informationssäkerhet - hemsidan förändras
2021-12-09 10:07
Lagstiftning och riktlinjer ställer krav på att vi förändrar hemsidan och beställningsrutiner, det innebär att många blanketter görs om. De flesta av dessa kommer att nås via webSesam istället för via hemsidan. Du som saknar tillgång till webSesam kan få hjälp via vår kundtjänst
När sker förändringen?
- 2022-01-07 kommer de instruktioner som krävs finnas på plats på vår hemsida och i webSesam
- 2022-01-10 blir beställningsunderlag och sortimentsöversikter tillgängliga i webSesam
- 2022-01-19 kan du skapa dina konsultationer i webSesam
- 2022-03-04 försvinner beställningsunderlag och sortimentsöversikter från vår hemsida
- 2022-06-30 försvinner möjligheten att skicka in konsultation via e-post, för dig som saknar tillgång till webSesam erbjuds andra säkra kommunikationsvägar
Förändringens fördelar
- Säkra beställningsvägar
- Beställning via formulär direkt på vår hemsida
- Produkter och produktinformationer samlade i samma system
- Flera och enkla sätt att söka fram önskat beställningsunderlag/sortimentsöversikt
- Konsultationer med bilagor via webSesam, ger ett direkt kvitto på att vi mottagit ditt ärende genom arbetsordernummer
- Direkt följa ärendets gång under Dina uppgifter och Öppna arbetsorder i webSesam
- Manualer och instruktioner kommer att finnas i webSesam
Lagen
Granskande myndighet
Om lagen om tillgänglighet till digital offentlig service | DIGG
Informationssäkerhet
Ledningssystem för informationssäkerhet (LIS) (msb.se)
Har du funderingar runt förändringen?
mattias.nordstrom.aronsson@rvn.se eller kristina.malmborg@rvn.se