Våra enheter

Hjälpmedel Västernorrland har verksamhet med konsulenter, tekniker och verkstäder i Örnsköldsvik, Sollefteå och i Ljustadalen, Sundsvall, där vår huvudanläggning finns. Vi sysselsätter ca 50 engagerade medarbetare.

Verksamheten består, förutom ledning och systemförvaltning, organisatoriskt av tre olika enheter:

Teknikenheten

Enhetschef Per Ignberg
Vi utför teknisk service, reparationer och anpassningar på vårt sortiment, både i egna lokaler samt i brukarens bostad, på skola eller arbetsplats. Bland annat utförs besiktningar, monteringar, specialanpassningar, rekonditionering, förebyggande- och avhjälpande underhåll.

Vi deltar också vid utprovning av hjälpmedel.

Konsulentenheten

Enhetschef Britta Kvist Sjödin
Inom Hjälpmedel Västernorrland finns 11 hjälpmedelskonsulenter som arbetar inom följande områden:

”Hjälpmedel för rörelsehindrade – vuxna och barn”
”Hjälpmedel för personer med kommunikations-, kognitions- och syn problematik – 
 vuxna och barn”.

Konsulenten är rådgivare till förskrivare vid val av hjälpmedel, dvs. ger råd och stöd vid förskrivning, utprovning och introduktion av hjälpmedlet.
Vidare ansvarar konsulenten för de funktionella krav som ställs på hjälpmedelsprodukter som upphandlas. Information och utbildning av hjälpmedelsprodukter är en annan viktig del av konsulentens arbete.

Logistikenheten

Tf Enhetschef Kundtjänst och Lager Mattias Nordström Aronsson
Tf Enhetschef Administration Åsa Knuts
Logistikenheten ansvarar bl.a. för kundtjänst, order, registervård, kund- och leverantörsfakturor, ekonomi, lagerhållning(interna och externa lager) samt transporter.

På vårt 2800m² stora centrallager  i Ljustadalen  lagerhåller vi 600 olika huvudhjälpmedel med ett lagersaldo på 3500 artiklar.

Utöver det finns även 3000 olika tillbehör och reservdelar med ett lagersaldo på 19000.