Händer som sätter ihop en vit pusselbit

Hur skapar vi bättre förutsättningar för entreprenörskap i Västernorrland?

2024-06-03 16:53

Under seminariet Här och nu nyligen riktades fokus på de företagsfrämjande strukturerna i Västernorrland. Vilka stödstrukturer för företagande finns i länet? Vilka aktörer jobbar med frågorna och hur kan vi tillsammans underlätta samverkan mellan företagsfrämjare och framtida företagare? Det var några av frågorna som togs upp under träffen, där representanter från Ung företagsamhet, BizMaker och projektet Nya vägar för folkbildning och företagande fanns med.

Ung företagsamhet börjar i tidig ålder

Den ideella utbildningsorganisationen Ung företagsamhet berättade om hur de lär gymnasieelever om entreprenörskap genom programmet UF-företagande. Målet är att ge barn och ungdomar möjligheten att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Genom praktiska erfarenheter och stöd får de verktyg för att förverkliga sina idéer.

- Vi jobbar redan från grundskolan och uppåt, vi börjar tidigt för att nå unga entreprenörer. De riktigt unga jobbar på i de vanliga ämnena men får också med sig träning i entreprenörskap. Ju tidigare desto bättre är vår devis, sa Elin Andersson, regionchef, Ung företagsamhet.

Ung företagsamhet erbjuder läromedel, lärarhandledningar, fortbildning, bedömningsstöd, möjligheter till stipendier, utbyte med andra länder och inspiration för lärare, elever och skolledare. Organisationen finns över hela Sverige genom 24 regionala föreningar. Organisationen stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.

- Vi arbetar med både tryckta och digitala läromedel och sen har vi processutbildningen UF-företagande på gymnasiet. Dessutom finns ett alumninätverk för tidigare UF-företagare som bär ett ambassadörsskap för framtida UF-företagare. I Västernorrland är vi extra glada över att vi procentuellt sett når flest elever i Sverige, berättade Elin.

Bizmaker – en möjliggörare genom nya etableringar

Bizmaker arbetar med entreprenörskap, innovation och attraktion för att forma framtidens företagare i Västernorrland. Arbetet ska forma nya idéer till hållbara lösningar, möjliggöra nya etableringar och hjälpa dagens befintliga företag att ställa om.

- Vår kärnverksamhet är att hjälpa entreprenörer med affärsutveckling. Vi möter ofta tidiga idéer som man vill bolla med oss. Vi avgör då hur vi bäst kan hjälpa den företagaren, då det finns många olika aktörer som erbjuder stöd. Det är alltid ett bra första steg att söka sig till oss, om vi inte är rätt organisation i det specifika fallet så slussar vi vidare till rätt aktör, sa Mona Sundin, affärsområdeschef Science park, BizMaker.

BizMaker, som är offentligt finansierat av länets kommuner samt Region Västernorrland, erbjuder flera olika typer av affärsutvecklingsprogram. Från inkubatorsprogram och accelerationsprogram med branschspecifika innovationer till tillväxtprogram för etablerade mikro- och småföretag.  

- Det är alltid ett bra första steg att söka sig till oss, om vi inte är rätt aktör i det specifika fallet så slussar vi vidare till rätt aktör. Vi erbjuder alltid 1–4 träffar för de som tar kontakt med oss och har en idé, sa Mona Sundin.

Nya vägar för folkbildning och företagande

Det treåriga projektet Nya vägar för folkbildning och företagande ska leda till ökad samverkan mellan folkhögskolan och företagsfrämjande aktörer i Västernorrland. Nyckelfaktorer för att lyckas med projektmålen är att identifiera företagsfrämjande processer och arbeta med hållbara utbildningsstrukturer och samverkansprocesser som bidrar till kompetensförsörjning, anställningsbarhet och eget företagande för samtliga målgrupper inom folkhögskolan.

- I projektet ska vi jobba för att skapa en medvetenhet och ett intresse för företagande. På folkhögskolornas kurser möter vi individer med väldigt olika förutsättningar och motivation. Det kan finnas individer bland deltagarna som har ett långt avstånd till att tänka företagande. Vi ska kunna bidra med nya tankegångar från folkhögskolans sida. Kanske kan vi hjälpa deltagare att hitta rätt, sa Helén Sundberg, processledare och folkhögskollärare, Region Västernorrland.

I projektet drar man också nytta av folkhögskolans metodik genom att jobba med företagande på plats i befintliga kursplaner. Entreprenörskap krävs ofta i, exempelvis, de särskilda kursernas inriktning. Materialet som tas fram i projektet kommer också att kunna användas fortsatt av lärarna och underlättar på så vis planeringen.

- Steget kan kännas stort för våra kursdeltagare att tänka företagande. Där har vi genom folkhögskolans miljöer frihet att ta små kliv och låta individerna känna att de lyckas. Ett exempel – att vi lär våra musikstudenter att använda faktureringstjänster. Från det till att starta en enskild firma så är det inte ett så stort steg. Det är väldigt smart att ha det inom folkhögskolornas väggar, avslutade Daniel Gafforelli, rektor vid Ålsta folkhögskola.

Seminarieserien Här och nu är tillbaka i höst, kika gärna in på webbsidan för att se höstens teman inom kort. 

rvn.se/harochnu


Tillbaka till toppen