Eko i kassan när du kör smart

2011-05-06 09:24

Miljön vinner på det. Det krävs mindre drivmedel och det blir mer ekonomiskt med eco driving, det mjuka och sparsamma sättet att köra bil. Många landstingsanställda kör bil i tjänsten och då blir bilen en arbetsplats. Att göra resan så säker och ekonomisk som möjligt är målet med utbildning i eco driving som nu genomförs i hela länet.

ecobil med förare
Det mest grundläggande inom sparsam körning är att hoppa över växlar. Att hålla jämn gas och inte gasa för mycket är ekonomi. Mellangas är förlegat och att gasa för mycket ”kostar” bensin enligt datorn, säger instruktör Mona-Lill Landström, från NTF.


– Växla från ettan, till tvåan och sen trean. Nej, glöm det! Börja på ettan, ge lite gas, lägg i trean och kör mjukt, guidar Mona-Lill Landström, instruktör från NTF som kör hårt men mjukt med hundra landstingsanställda i länet.
Det är nya regler som gäller för ekonomisk bilkörning. Radera bort en del av det som körskolan lärde ut för länge sedan!

Apparaten tjuter

I fönstret på instrumentbrädan står en liten dator som visar allt om bensinförbrukning, medelhastighet, tid och om körningen är ekonomisk. Här lagras all information som sedan visar hur körningen gått. Om den där tunga foten skulle få som den vill så kan det ibland gå lite för fort. Då tjuter det till i en liten apparat som visar 52,50 km/h = bakläxa!

Körning i siffror

Först ber Mona-Lill Landström dagens elev Niklas Olofsson, Folkhälsocentrum, att starta och köra som vanligt. Efter en åktur genom Härnösand går hon sedan igenom körningen och visar den i siffror. Sedan blir det en runda till samma väg fast nu gäller eco driving. Många har förvånats när hon säger till om att hålla femmans växel även vid ungefär 35 km/h.

Håll gärna lägre hastighet

Det här är lärorikt. Det går att utveckla körtekniken och det känns lite som en tävling mot mig själv att köra bättre. Bra att få feedback direkt, tycker han, statistiker som han är.
Att läsa av vägstrukturen för att kunna hålla lägre hastighet är något jag inte tänkt på tidigare, medger han.
När han körde frågade hon försynt om han brukade köra så fort. Kanske lite fortare, medgav han.
– Så här på våren finns det gott om som gupp och tjälskador. Det ska vi vara tacksamma för eftersom det är naturliga farthinder. Dessutom kan arbetsgivaren plocka fram data om man kört för fort och var, säger hon.

Koppla inte ur

– När sikten är fri vid korsningar och rondeller kan man köra igenom på hög växel och spara bensin. Utnyttja nedförsbackar genom att rulla utan att gasa. Koppla inte ur utan glid på hög växel, manar hon.
Medelhastigheten ska ner för att spara miljön. Ju mer vi gasar på desto mer kolväten och kväveoxider släpps ut.
När bilen durrar lite undrar chauffören om det inte skadar bilen. Men får till svar att dessa bilar har stor kapacitet och ljudet vara endast några sekunder. Det sporrar honom att testa.
Vid lägre hastigheter är det även lättare parera än när man kör fort. Det är helt ok att ligga 5-10 km/h under maxhastigheten, särskilt före en korsning eller rondell, tillägger hon.

Alrdrig tumma på säkerheten

– Att köra ut på större vägar får ”kosta”. Det gäller att komma upp i trafikrytmen. Ligg sedan på femman så länge som möjligt
Efter den andra körningen jämfördes siffrorna. Genom att köra ekonomiskt i cirka 25 minuter lyckades dagens uppmärksamme elev lyckades dagens uppmärksamme elev minska bränslet med nästan 12,5 procent och det tog endast några minuter längre tid.
Att köra fort lönar sig inte om man tänker på miljön eller kostnaden. Dessutom är det mycket säkrare att köra saktare.

Text och foto: Barbro Nilsson


Tillbaka till toppen