Gränslösa smaker för innovation och tillväxt

2013-05-17 14:06

I mitten på maj fick fick vi äran att ha våra finska partners på besök i Västernorrland. De som arbetar med utvecklingsfrågor i regionen Kainuu har lyckats väl med turismtillströmningen - och med turisterna följer en önskan om en utvecklad matsektor. 

{ImageGallery}
 
För att stötta den växande matindustrin i Finland satsar man på utveckling av traditionella och kreativa näringar. Med den mixen hoppas man på nya och innovativa produkter. Lägg till det en projektorganisation som stöttar och hjälper företagarna igång. Det är precis vad man gjort med Sirius, ett litet privat företag i Kainuu, som utvecklat två nya produkter. Baserade på gädda. Tanken är nu att nya marknader ska få upp ögonen för denna unika fiskprodukt från Kainuuregionen i Finland. 

Länets matkunniga fick inspiration

För att ge ett utlåtande från svensk mark samlade projektet Cinergy en grupp specialinbjudna från länet och andra matintresserade på restaurang S:t Petri Logen i Härnösand. Bland gästerna fanns Häggby gård, Sillmans Lörudden och Hernö ost och deli.
 
Vad tyckte man om gäddan? Denna fisk som kanske mest klassas som en skräpfisk men är en riktig delikatess i Europa, utanför Norden.

– Det smakade riktigt bra och jag blev överraskad, säger Kenneth Sillman från restaurang Lörudden, som för övrigt sägs vara  “den genuinaste fiskrestaurangen längs Västernorrlandskusten” enligt White guide.
– Ja, nu har vi fått inspiration och lite idéer att testa hos oss, fyller Kerstin Sillman i. 

Marknadsundersökning över gränserna

– Det här är en internationell utblick på regional mat, säger Gudrun Lindberg, projektledare vid Regional utveckling, ett spännande sätt att testa nya produkter på en annan marknad, fortsätter hon.
 
Med på provsmakningseventet var även personal från Kainuuregionens utvecklinsgbolag, Tuomo Tahvanainen, utvecklingsledare turism och mat, Pasi Puhakka, projektledare för piloten och Ninetta Chaniotou, koordinator för internationella frågor. Det är Pasi och Ninetta som arbetar med att stötta de finska företagarna i Cinergyprojektet.
 
– Matsektorn i Kainuu innefattar omkring 100 entreprenörer, mestadels små- och medelstora företag. Sektorn växer på grund av turismen, berättar Tuomo Tahvanainen stolt.

Projektet är nära mål nu och produkterna är redan testade i Finland på stora matmässor. Det här blir troligen den enda marknadsundersökningen i Sverige, och vem vet, snart kanske vi ser gädda på menyerna eller i hyllorna bland sillen i matvaruaffären. 

Fakta

CINERGY – ”Nätverk för kreativa näringar möjliggör regional tillväxt”, är ett EU-projekt inom Norra Periferiprogrammet. Det drivs med Landstinget som ansvarig partner tillsammans med sex andra partners från tre länder – Sverige, Finland och Nordirland.
Inom projektet ska partnerskapet utveckla regionala affärs- och innovationstjänster och mäklarverksamhet för att underlätta gränsöverskridande samverkan mellan de kreativa näringarna och traditionella näringar. Det ska göras antingen inom ramen för tjänster som finns idag eller genom att ny verksamhet startas.

Läs mer på Cinergys webbsida


Tillbaka till toppen