Kreativ slutkonferens om nya affärsmöjligheter

2013-11-20 13:52

En dörröppnare och brygga mellan de traditionella och kreativa näringarna. Så kan det internationella EU-projektet Cinergy beskrivas. Nu avslutas projektet och i samband med det tas lärdomar och goda exempel upp.

{ImageGallery}

Under tre år har landstinget tillsammans med sex andra partners från Sverige, Finland och Nordirland utvecklat regionala affärs- och innovationstjänster och drivit en rad pilotprojekt. 

– Kreativa näringar och tillväxtfrågor är väldigt aktuella. Projektet har varit värdefullt för de designers och företag som deltagit men också för hela länet, säger Hans Wiklund, regional utvecklingsdirektör vid landstinget. Västernorrlands utmaning är att de unga flyttar. Där kan kreativa näringar bidra till att vända utvecklingen, säger Hans Wiklund.

Kan växa som företagare

I Sverige har bland annat Art local i Sundsvall, Edmo lift i Härnösand och Starlin&Grobba i Örnsköldsvik deltagit i piloter. Allesammans är överens om att det är en fantastisk möjlighet att arbeta med spillmaterial från industrin i design.

– Cinergy har öppnat nya affärsmöjligheter då jag vill växa som företagare, säger Susanne Arnfridsson vid ArtLocal. Nu kan vi designa direkt till kund och ta in nytt material.

Det gäller att våga ta steget

Designbyrån Starling & Grobba ägs och drivs av formgivarna Annika Sandin och Peter Eriksson. Tjänsterna består av produktutveckling inom design, grafisk formgivning, industridesign och innovation. Med projektets hjälp har man lyckats nå ut till producenter i närmiljön och även andra kreatörer.

– Cinergy har varit en dörröppnare för oss, säger Peter Eriksson. Idag finns våra produkter på webbshoppen www.norrform.com tillsammans med andra formgivares utbud.

Ett internationellt EU-projekt

På Nordirland har Cinergy fött idén om en ny form av storytelling – genom tecknade serier.
– Vi är mycket nöjda med projektets resultat och det visar på möjligheter för framtiden, säger Caroline från RAPID. Våra pilotprojekt blir lysande exempel för framtiden.

I Finland kom man på den briljanta idén att ta tillvara gäddan, tillaga och förpacka den likt sill. Något som gynnar den växande lokala matsektorn där. Det gäller att vara kreativ och tänka utanför ramarna!

Läs mer om Finlands pilotprojekt i reportaget Gränslösa smaker för innovation och tillväxt 


Tillbaka till toppen