Vårdkontakter via webben - piloternas erfarenheter
2010-08-11 21:47
Internet ger allt fler möjligheter till kontakter mellan vården och medborgarna. Nu testas e-tjänsten ”Mina vårdkontakter” i Ånge och på öronkliniken på Länssjukhuset. En säker väg för snabba kontakter, frågor och tjänster.
– Tidigare fick vi många receptförfrågningar och vaccinationskontakter via telefon. Nu kan dessa i stället gå via ”Mina vårdkontakter”, vilket underlättar arbetet och ger större tillgänglighet, vilket är bra både för patienterna och oss, säger Annsofi Hagemo, distriktsköterska på Ånge Vårdcentral.
Distriktsköterskan Annsofi Hagemo uppskattar
att det nya systemet ger ökad tillgänglighet till
Ånge Vårdcentral.
Ökad säkerhet
Patienterna i Ånge kommun deltar nu i en pilotstudie för utökad användning av Internet. För det mesta handlar det om receptbeställningar. För att tjänsten ska fungera krävs att patienten har en given läkare och ett tidigare föreskrivet recept. Förut kunde receptförnyelse göras via vanlig e-post men genom den nya speciella inloggningen förbättras säkerheten.
Önska besökstid
Av- eller ombokning av tid går att göra via ”Mina vårdkontakter”. Det går även att önska en besökstid. Nya tider bokas däremot via sjuksköterskan.
Sekreterarna är ”portvakt"
På vårdcentralen är det de tre medicinska sekreterarna som tar emot e-post från invånarna.
– Vi kontrollerar inkommande e-post flera gånger om dagen och sänder vidare till behörig sjuksköterska, läkare eller annan vårdgivare, säger Anna-Karin Åberg.
De tre medicinska sekreterarna på Ånge Vårdcentral
som arbetar med ”Mina vårdkontakter” är från vänster:
Gunvor Karlsson, Anna-Karin Åberg och Carina Eklid.
Smidigare kontakter
– Tidigare har vi haft e-recept men nu är det säkrare och går smidigare genom ”Mina vårdkontakter”. Det fungerar som en direktkontakt, förklarar hon.
Eva Renstorp är verksamhetschef på Ånge Vårdcentral och ser ökningen av antalet kontakter.
– Det fungerar bra överlag, säger hon.
Väl beprövat
– Systemet är ju väl beprövat och är jättebra för våra patienter, säger distriktsläkare Eva Hjertsén.
Mitt i natten eller när patienten så önskar går det att kontakta vården för den som är ansluten till en vårdmottagning. Det enda som krävs är ett konto, som går att logga in till kostnadsfritt med e-legitimation.
– ”Mina vårdkontakter” underlättar definitivt för våra patienter, säger distriktsläkare Eva Hjertsén.
Fördelar för patienter
På öronkliniken på Länssjukhuset har alla patienter som tillskrivits fått information om möjligheten till kontakt via Internet.
– Inom några månader kommer det säkert att användas mer när patienterna önskar kontakt. Vi ser fördelarna och kommer givetvis att fortsätta, säger enhetschef Kristina Gullersbo.
SMS påminner
– Verktyget är praktiskt och det går även att följa hur långt ett ärende kommit. Våra patienter kan även få extra service med en påminnelse via SMS inför ett besök, avslutar hon
Text och bild: Barbro Nilsson
Länk
Fakta om 'Mina Vårdkontakter':
Support finns tillgänglig på tfn 08-123 135 25.
www.lvn.se/minavardkontakter