Folkhögskolan är mognare och trevligare

2017-09-05 13:21

En mognare miljö. Trevligare och varmare stämning. Alla är öppna för alla. Det är några av omdömena om varför det är så bra att plugga på folkhögskola. Landstingets taltidning besökte Ålsta folkhögskola i Sundsvall precis när höstterminen hade börjat.

Detta reportage om folkhögskolan är även tillgängligt via landstingets taltidning som är en resurs för synskadade eller personer med läshinder.

Det är ett ivrigt sorl och unga vuxna hänger med huvudena in mot varandra runt små runda bord och surrar som flitiga bin i en kupa. Längre in i det gemensamma fika- och lunchrummet har ännu fler grupper spridit ut sig och skriver och ritar på stora pappersark.

Ny termin 

Det är andra dagen på höstterminen på Ålsta folkhögskola i Sundsvall och alla är pirriga. Nya och gamla deltagare blandas i grupperna som fått i uppgift att prata ihop sig om sina visioner inför terminen. Frågor de ska fundera över är hur den perfekta skolan ser ut, hur de vill förändra skolan och vad som är viktigt för dem själva.

Förutom att sätta igång tankarna lär de känna varandra och det är viktigt för hur bra och trevlig hösten ska bli på skolan.
– Ålsta folkhögskola är jättebra. Här träffar jag trevliga människor varje dag, jag lär mig mer och mer svenska och jag lär mig vilka utbildningar jag kan söka vidare till, säger Hafsa Elmi, 21 år.

Etablering för nya svenskar 

Det är hennes andra år på skolan och hon läser in grundskolekompetens för att kunna söka vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet sen. Hon har sommarjobbat på äldreboendet Kristinelund i Nacksta i Sundsvall och stortrivs. Jobbet fick hon tack vare att hon förbättrat sin svenska så mycket på Ålsta. Nu under terminerna kommer hon att hoppa in och jobba extra när det behövs. 

– I framtiden vill jag jobba inom vården. Målet är att bli läkare, helst barnläkare, säger Hafsa.

Hon kom till Sverige från Somalia för sex år sedan och uppskattar all utbildning som folkhögskolan ger: först och främst det som är grunden för alla folkhögskolor, möjligheten att läsa in grundskole- och gymnasiebehörighet, men även att Ålsta erbjuder svenska som andra språk och etablering för nya svenskar. Skolan är ytterligare en väg in i det svenska samhället. Snart har även Hafsa tagit körkort och det ger henne ännu större chanser till jobb.

Tobias Lundstedt, 24 år, är ny på skolan och tänker läsa in grundskole- och gymnasiekompetens. Första intrycken av skolan och de blivande kompisarna är bara positiva.
– Det känns bra att träffa folk varje dag, Jag kommer från kommunens Kom-i-jobb-verksamhet, men när jag är klar här vill jag bli brandman eller militär, säger Tobias.

Individuella studieplaner viktigt 

Det är ungefär hundra deltagare sammanlagt på skolan. Det gör att alla lär känna alla mer eller mindre eftersom det är skoldag varje dag måndag till fredag mellan klockan 8.30 och 15.30. Du måste ordna eget boende här, det finns ingen möjlighet att bo på internat i Sundsvall, det som är vanligt för andra folkhögskolor.

Folkhögskolan ligger i Metropolhuset i Sundsvall nära Västermalms gymnasieskola och universitetet. Ett par av dem som inte trivdes i den traditionella gymnasieskolan har hittat hem här på folkhögskolan.
– Jag vantrivdes i min gamla gymnasieklass, det är mycket, mycket trevligare här, säger Hanna Isaksson, 20 år.

En av hennes gamla klasskompisar pluggar också på Ålsta. I förra skolan gick det åt skogen på grund av hans koncentrationsproblem. På Ålsta kan han gå ifrån lektionen om det behövs. Båda är glada över att ha hittat en plats där de passar in, att kunna fixa det de missat tidigare.

Josefin Ringqvist, 23 år, trivdes inte heller i vanliga gymnasieskolan och det tärde på självkänslan.
– Jag har läst in flera ämnen på Komvux, men när det bara blev distansundervisning gillade jag inte det. På Ålsta känns det väldigt bra att lärarna är så tillmötesgående och hjälper mig med en individuell studieplan, säger hon.

Josefin har jobbat som reseledare, men behöver fullständiga gymnasiebetyg för att gå vidare. Hon vill fortsätta som reseledare ett tag men sen är planen att plugga till lärare.

Lärarna stortrivs också 

– Korta beslutsvägar och att se varje deltagare där hon eller han befinner sig är grunden för undervisningen, säger Gunilla Nordh, en av lärarna på skolan.
Hon stortrivs med sitt jobb och så gör hennes kollegor. Det är få som byter jobb.

Att bli sedd utifrån sina egna behov och förutsättningar och få peppning och stöd i sina studier är det som deltagarna uppskattar mest. Nya svenskar blandas med unga arbetslösa som behöver motivation till att plugga, en del är dyslektiker och vill ha stöd att lära in på ett annat sätt än att läsa, några kommer med en stukad självkänsla och är lite sargade i kanterna efter att ha blivit inpressade i en skolmall som inte passade dem. Deltagarna på Ålsta tycker att det är roligare att plugga här och att folk är trevligare.

Så visionerna som grupperna plitat ner inför höstterminen innehåller både högt och lågt, spänd förväntan och hopp om mycket skratt och glädje blandas. Men det många grupper är ense om är vikten att få gott kaffe på morgonen. Här är Ålsta folkhögskola som vilken svensk arbetsplats som helst: kaffemaskinen måste fungera.


Tillbaka till toppen