Sebastian Falk som driver franchisebutiken Sportson i Sundsvall och Annelie Hamrin driver Bergeforsfisket i Timrå.

Företagare inom besöksnäringen lär av varandra i ny satsning

2023-04-06 15:17

I februari kickade Almi Mitt tillsammans med Region Västernorrland och Destination Sundsvall i gång en grupp för företag. Almi arbetar i alla branscher och det som är spännande i den här gruppen är att alla företag har en koppling till besöksnäringen. Nu är det dags för avslut efter en lärorik tid!

I en VD-grupp/strategigrupp sätts en grupp företagsledare samman. Tanken är att de ska ta nya kliv i sitt företagande.

- Vi har tidigare arbetat så här mot företag generellt i gruppformat och med extra fokus på kvinnor. Att samla kloka företagsledare i grupp för att lära av varandra har visat sig vara mycket framgångsrikt, berättar Katrine Fillberg, som leder Qlara-projektet och är en av dem som håller ihop gruppen.

En av dem som deltar i satsningen är Annelie Hamrin som driver Bergeforsfisket i Timrå. Hennes företag handlar om friluftsliv och målet är att göra fisket tillgängligt för flera. Bland annat vill hon få fler kvinnor och ungdomar att komma och fiska i Bergeforsen.

- Vid förra strategigruppsträffen fick jag presentera mitt företag, dela med mig av en utmaning i mitt företagande och få reflektioner av de andra. Det har föregåtts av en djupanalys av min verksamhet och jag tycker det har varit jätteintressant att få diskutera och lyfta upp frågor. Den här gruppen är fantastisk och vi har så många gemensamma nämnare i hur det är att driva ett företag så jag blir jätteinspirerad, säger Annelie Hamrin.

Den 26 april är det dags för avslutningsträff för denna grupp. Då kommer företagarna att åka till varandras anläggningar och verksamheter på studiebesök.

Cykling en allt viktigare del av besöksnäringen

I gruppen deltar också Sebastian Falk som driver franchisebutiken Sportson i Sundsvall. Men hur hamnade cykelhandlaren i en grupp för besöksnäring?

- Cykelbranschen måste utvecklas. Det går inte att stå och sälja cyklar över disk utan cykling är en så stor del av en upplevelse. Cyklister i allmänhet är otroligt bekanta med sin närmiljö eftersom man rör sig i en hastighet där man hinner uppfatta saker och du hinner se mycket. På mina träningsrundor hinner jag passera Huljen, Matfors, Kvissle, Njurundabommen och så är jag tillbaka in i stan, därför är vi en viktig spelare i det här. Vi kan som ett nav koppla ihop kunder med restarunger, butiker och upplevelsemål via våra cyklar, säger Sebastian Falk.

Sportson går otroligt bra och det förklaras delvis av pandemin, rådande utetrender och för att de satsar hårt på bra bemötande i sin butik.

- Vi ligger också på en plats där många av långcyklisterna från södra Europa kommer och passerar. Vi guidar ofta och rekommenderar de som besöker oss vilka platser de bör se, säger Sebastian Falk.

Kommande satsningar

Både Annelie och Sebastian uppskattar nätverket de får genom strategigruppen inom Qlara-projektet och har ett bra utbyte av gruppen. Annelie har landat i att rigga en referensgrupp av personer som kan hjälpa henne att driva företaget framåt. Sebastian tycker det varit givande att lyssna på de andra, prata om företagande, besöksnäring och olika bekymmer som dyker upp.

- Egentligen vet jag allt det här men behöver en spark på smalbenet, säger Sebastian Falk och skrattar. Mitt mål framåt är att lyckas med en cykelsafari som vi skapar där du kan få cykla med en färdledare och uppleva Sundsvall. Det vill jag ska bli ett riktigt besöksmål!

Info om projektet Samverkan för framtidens besöksnäring, som varit drivande till detta samarbete


Tillbaka till toppen