
Företagsstödet gjorde att campingen kunde satsa sig ur pandemin
2022-03-22 12:40
Ett företagsstöd på 200 000 kronor från Region Västernorrland gjorde att Bergafjärdens camping i Njurunda kunde satsa sig ur pandemin. Tillsammans med en egen investering på 400 000 kronor så räckte pengarna till ett utegym, ett tak över en uteplats vid restaurangen och en uppfräschning av lekplatsen för barnen.
- Det känns väldigt bra och jag är glad att regionen varit så tillmötesgående. Att vi fått bolla idéer och fått stöd i processen. Det har gjort att vi vågat ta ut svängarna lite mer, berättar Lenny Johansson, ägare till campingen.
Bergafjärdens havscamping är ett familjeföretag som Lenny först arrenderade av kommunen med start i mitten på 90-talet. Sedan 18 år tillbaka äger han campingen som även har café, butik och restaurang med plats för närmare 100 gäster inomhus och lika många utomhus.
Ägarskifte i entreprenörsfamiljen
Nu finns också planer på ägarskifte då det är tänkt att sönerna ska ta över. Något som både är spännande och utmanande för den entreprenöriella familjen. Sönerna är uppvuxna med företaget och började sin karriär med att hjälpa föräldrarna att sleva upp glass i strutar och servera sommargästerna.
Att kunna förlänga säsongen både vår och höst är också en framtidsplan. Kanske även att satsa på året-runt-öppet. Men för det krävs större investeringar med vintervatten och avlopp. Även att satsa på konferenser längre fram finns med i tankarna.
- Det gäller ju att följa med sin tid och försöka utveckla rörelsen hela tiden, menar Lenny Johansson.
Professionell handläggning
Det är inte första gången som campingen har sökt och fått företagsstöd. Och han lovprisar processen idag. Förr var det mer fälla än fria när man ansökte om stöd. Idag känns handläggningen mer professionell. Regionen stöttar och hjälper till, och man arbetar ju för en gemensam fråga – att utveckla länet, området och regionen.
Gästerna kommer främst från vårt grannland Norge. Men även tyskar och holländare är frekventa besökare. Särskilt tyskarna gör att säsongen sprids ut eftersom de campar med sina husbilar och husvagnar på för- och eftersäsong. Juli är det övervägande svenskar som njuter av Bergafjärdens havsnära läge. 250 elplatser finns att tillgå på campingen som också har en modern och populär äventyrsgolfbana.
35 säsongsanställda
Under sommaren har familjen 35 säsongsanställda men under vintertid är det endast Lenny själv och hustrun Ann-Cathrine som finns i företaget.
- Vår affärsidé är, förutom att utveckla campingen, även att försöka skapa en sorts mötesplats för Sundsvall med omnejd. Men även för våra stamgäster. De sista åtta åren har vi haft 120 platser för campare som stannar hela säsongen och de platserna är fullbokade. Det är både och med säsongsgäster. Å ena sidan är det en säker och förutsägbar inkomst. Å andra sidan ger det mer ekonomi med dem som stannar ett par nätter, då det blir större genomströmning på gäster, konstaterar Lenny.
Hur ser du på turism- och destinationsbranschens framtid i vår region?
- Det känns som om Sundsvallsregionen går framåt med byggen av både hotell och bostäder. Under pandemin har vi också klarat oss förhållandevis bra, vi drabbades inte mycket. Det var värre för de campingplatser som finns i inlandet. Vi ligger verkligen bra till geografiskt med bara fyra kilometer från E4 och ut till havet.