Nya spår kan ge nya bostäder i regionen

2017-03-23 14:29

Hur många nya bostäder kan byggas när restiderna halveras och kapaciteten fyrdubblas på Ostkustbanan? Det ska Nya Ostkustbanan AB utreda.

Snabbare kommunikationer skapar helt nya förutsättningar för bostadsbyggandet. Det är därför dubbelspår på Ostkustbanan är en viktig pusselbit i arbetet för fler bostäder. Närheten till Mälardalen är en viktig fördel för Västernorrlands del.

Nu ska de tidigare infrastrukturministrarna Catharina Elmsäter Svärd och Ulrica Messing utreda bostadsförsörjningen längs Ostkustbanan.

Nya möjligheter för bostäder och pendling

För att skapa konkurrenskraftiga företag och bidra till Västernorrlands attraktivitet är tillgången till välfungerande kommunikationer så som dubbelspår på Ostkustbanan en grundförutsättning.

– En utmaning för vårt län är kompetensförsörjning inom både privat och offentlig sektor, ett dubbelspår skulle öppna upp möjligheten för nya bostäder längs Norrlandskusten och vara positivt för vår region, säger regionrådet Erik Lövgren (S).

Het bostadsmarknad kan rita om kartan

I ett pressmeddelande skriver Ostkustbanan att trycket på bostadsmarknaden har ökat markant. Insikten om att snabbare kommunikationer kan skapa efterfrågan av bostäder på helt nya orter har ökat, samtidigt som järnvägen upplever en renässans.

– Vår ambition är att tillsammans med berörda kommuner och regioner presentera helt nya bostadssiffror under senare delen av hösten. Dessa ska sedan lämnas in till regeringen och visa på de stora möjligheter som öppnas tack vare dubbelspårsutbyggnaden. De tidigare ministrarna kan se dessa frågor ur ett helt annat perspektiv och därmed bidra till att både bredda och fördjupa analysen, säger Ingela Bendrot vd för Nya Ostkustbanan.

Bakgrund

I augusti 2015 bildade Region Gävleborg, Landstinget Västernorrland och kommunerna Gävle, Söderhamn, Hudiksvall, Nordanstig, Sundsvall, Härnösand, Kramfors och Örnsköldsvik ett gemensamt bolag Ostkustbanan 2015 AB. Bolagets uppdrag är att påskynda utbyggnaden av dubbelspår på bandelen Härnösand – Gävle.

En utbyggnad av dubbelspår mellan Gävle och Härnösand halverar restiderna och fyrdubblar kapaciteten. Det gynnar både passagerare och gods. Ett dubbelspår knyter ihop norra och södra Sverige och gör så att den nybyggda Botniabanan fullt ut integreras i det nationella järnvägsnätet.

Mer information på Nya Ostkustbanans webbsida


Tillbaka till toppen