Två tåg på en tågstation i Timrå

Region Västernorrland lyfte Nya Ostkustbanan som viktig faktor i arbetet med den nationella godsstrategin

2021-09-23 14:16

Den 16 september höll Trafikverket en uppföljningskonferens angående regeringsuppdraget om att flytta över godstransporter till sjöfarten. Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och infrastrukturminister Tomas Eneroth medverkade på konferensen, tillsammans med Infrastrukturstrateg Henric Fuchs, Region Västernorrland, som var inbjuden för att tala om hur Nya Ostkustbanan kommer bidra till ökad överflyttning och därmed bidra till att stärka den svenska konkurrenskraften och den gröna omställningen.

Region Västernorrland lyfter utbyggnaden av Nya Ostkustbanan som den enskilt viktigaste utvecklingsfrågan för Västernorrland och norra Sverige. När banan väl är utbyggd kommer den leda till halverade restider generellt, och mellan Härnösand – Timrå – Sundsvall minskas restiden med två tredjedelar, och tusentals nya jobb kommer skapas i länet.

Stort intresse för godsrapport

Den godsrapport som Nya Ostkustbanan presenterade i april i år har skapat stort intresse runt om i landet och i EU. Det var också analyserna och resultaten från rapporten som stod i fokus i Nya Ostkustbanans punkt på programmet.

- Den revitalisering av befintligt näringsliv och den nyindustrialisering som pågår i norra Sverige är av historiska proportioner, säger infrastrukturstrateg Henric Fuchs. För att klara den gröna omställningen och för att vi ska kunna stärka den svenska konkurrenskraften behövs mer än bara riktade stöd eller skattelättnader – vi måste bygga ny infrastruktur, säger Henric Fuchs.

Ostkustbanan inkluderad i det europeiska stomnätet

Två regeringar (2014 och 2018) har tillsammans avsatt drygt åtta miljarder kronor till utbyggnaden av dubbelspår på Nya Ostkustbanan och arbetet med utbyggnaden har påbörjats söder om Sundsvall. För att Nya Ostkustbanan ska kunna byggas ut i sin helhet behövs ytterligare cirka 31 miljarder kronor avsättas. EU fattade i somras beslut om att inkludera Nya Ostkustbanan i det europeiska stomnätet vilket innebär att Sverige kan få upp till 50 procent i medfinansiering till utbyggnaden. Det krävs dock att regeringen fattar beslut om utbyggnad i sin helhet.

- Nästa vecka träffar vi Pat Cox, EU:s samordnare för stomnätskorridoren, europaparlamentariker, riksdagsledamöter med flera i Stockholm och Linköping för att diskutera just detta. De oöverträffade investeringarna som sker i norra Sverige måste matchas med satsningar på kustjärnvägen som har kopplingar till sjöfarten för att vi ska klara omställningen till fossilfrihet och samtidigt stärka den svenska konkurrenskraften, avslutar Fuchs.

Godsstudie_Nya_Ostkustbanan_2021 – Nya Ostkustbanan

Minst 2 100 jobb till Sundsvallsregionen med Nya Ostkustbanan – Nya Ostkustbanan

Kontakt: Henric Fuchs, Infrastrukturstrateg
E-post: henric.fuchs@rvn.se
Telefon:073-270 75 57

 


Tillbaka till toppen