Bättre information om hjälpmedel när medborgarna får tycka till
2024-11-19 09:00
Genom att medverka i medborgadialoger har hundratals västernorrlänningar hjälpts åt att ge en bild av de behov och önskemål om hjälpmedel som finns i länet. Nu ska svaren matchas med det regionen och kommunerna kan erbjuda.
Hjälpmedelskommittén är en samverkan mellan Region Västernorrland och länets sju kommuner. Den finns för att skapa en jämlik, patientsäker och kostnadseffektiv hjälpmedelsförsörjning genom att bland annat fastställa sortiment och anpassa processen med att fasa in och ut olika produkter eller metoder.
- I det arbetet är det viktigt att fånga in invånarnas synpunkter på hjälpmedelsområdet för att kunna möta de önskemål och behov som finns, säger Hanna Själin, som är enhetschef för Region Västernorrlands rehabiliteringsenhet i Örnsköldsvik och vice ordförande i Hjälpmedelskommittén.
Vad som fungerar bra och dåligt
Kommittén har gjort 285 intervjuer på platser runt om i hela länet, med syfte att skapa ett underlag som visar vad medborgarna i Västernorrland tycker om hjälpmedel och vad de anser fungerar bra och dåligt i förskrivningsprocessen.
- Vi strävar mot god och nära vård och för att nå dit behöver vi involvera dem vi jobbar för, vilket är medborgarna. Vi behöver få ta del av vad medborgarna tycker i dag för att komma vidare och framåt. Att så många medverkat i medborgardialogerna betyder mycket och vi vill verkligen tacka alla som deltagit, säger Hanna Själin.
Informera och framtidsspana
Nu fortsätter arbetet med att analysera svaren. Kommittén har konkretiserat vissa aktiviteter som det finns särskilt behov att arbeta med.
- Det handlar till exempel om att marknadsföra hur man får hjälpmedel och informera om vad som gäller för förskrivningar och återlämning. Vi ser också ett mervärde i att framtidsspana, vad händer i samhället utifrån hjälpmedel, fritid och egenvård.