Vy över centrala Örnsköldsviks gator

Örnsköldsvik som studentstad

Under din tid på Örnsköldsviks folkhögskola finns det en hel del aktiviteter att roa sig med även efter skoltid. Kombinationen mellan staden och naturen gör att det finns något för alla i Örnsköldsvik. Här har vi samlat ett axplock.

Kultur & evenemang

Förutom att gå på bio, hockeymatch eller besöka badhuset Paradiset finns det en hel del andra aktiviteter att ägna sig åt i Örnsköldsvik.

Sliperiets kulturfest

Varje år anordnar Sliperiet en kulturfest där dans, musik, mat och kläder som är typiskt för olika länder och kulturer visas upp. Det här är en plats där olika kulturer kan mötas och där alla är välkomna.

Mässor på Fjällräven center

Varför inte besöka någon av mässorna som brukar arrangeras på Fjällräven center? Exempelvis arrangeras Öviksmässan varje vår som säger sig vara norrlands största vårmässa med utställare inom allt från hus & hem till kropp & hälsa till sport & fritid.

Även Höga Kusten Smakmässa är populär. Hit kommer producenter från hela Sverige och visar upp mat, delikatesser, dryck och kökredskap. En riktig smakfest!

Stadsvandringar

Varför inte passa på att lära dig mer om Örnsköldsvik? Stadens guideförening erbjuder flera olika typer av stadsvandringar med olika teman som konst, natur och historia. Stadsvandringarna sker även på olika språk.

Örnsköldsviks guideförening på Höga kustens webbplats

Museum för flera smaker

Örnsköldsviks museum & konsthall i centrala stan anordnar flera olika utställningar samt julmarknad varje år. För den fruliftsintresserade kan man se fornlämningar och utgrävningar på Genesmons arkeologiska friluftsmuseum.

High Coast Art Valley grundar sig i ett tillväxtprojekt och består av 30 stycken konstverk som finns utplacerade längs ett stråk från stråk från Ulvöarna och upp längs Nätraälvens dalgång. Navet i konstutställningen är Herrgårsparken i Köpmanholmen och Nätterlunds minnesfond står bakom projektet.

I en skogsglänta ligger en stor metallkula med ett lövliknande föremål fasthakad.

Konstverket "Libjiesbåaloe" i Herrgårdsparken, Köpmanholmen.

Natur & friluftsliv

Oavsett vilken årstid du föredrar att vistas utomhus och hur van du är vid friluftsliv finns det något för varje smak. Vandring, klättring, skidor och mycket mer. Här är bara några exempel.

Skidor

Vi har flera fina anläggningar för att åka skidor, såväl längdskidor som slalom. Vill du ta en tur på längdskidor finns Skyttis friluftsområde centralt beläget och vill du åka lite mer i det fria finns spåren på vackra Rutberget inte långt bort. Utförsåkning kan man syssla med centralt i Åsbacken men också exempelvis i Bjästa och i Solberg.

Skuleskogens Nationalpark

Skuleskogen är något utöver det vanliga då det är en av få skogar av den storleken som finns bevarade. Nationalparken har tre olika entréer, där det är enklast att starta sin vandring. När du vandrar här kan du ta dig till dem populära sevärdheterna Slåttdalsberget och Slåttdalsskrevan.

Djup skreva i ett berg i en skog.

Slåttdalsskrevan.

I Skuleskogen kan du även testa på klättring på så kallade Via Ferrata-leder. I anslutning till nationalparken finns besökscentret Naturum Höga Kusten som har utställningar och guidade turer under sommarsäsongen.

Skuleskogens nationalpark - Där berg möter hav på Höga kustens webbplats

Vy över berg bakom öppet vatten.

Skuleskogens nationalpark.

Höga Kusten-leden

En 13 mil lång vandringsled som sträcker sig från Hornöberget i söder till Örnsköldsvik i norr. Ledens 13 etapper är en blandning och olika naturområden, allt från skärgård till trollskog, och det finns därmed etapper som passar alla. Längs vägen finns flera aktiviteter, avstickare och naturupplevelser att ta del av.

Mer om Höga Kusten-leden - En av Sveriges signaturleder på Höga kustens webbplats

Skärgårdsöarna

Något som är väl värt ett besök är öarna Ulvön, Trysunda och Strängön i vår vackra skärgård. Skärgårdsbåten M/F Ulvön tar dig dit ut året om från Köpmanholmen, lite söder om stan. På Trysunda som utnämnts till Sveriges vackraste ö kan du njuta av både fantastisk natur och fascineras av historia, som märken efter landhöjningen.

Mer om Ulvön - Bottenhavets pärla på Höga kustens webbplats

Mer om Trysunda på Höga kustens webbplats

Färja och båtturer - Ta dig till öarna på Höga kustens webbplats

Mötesplatser

När man är helt ny i en stad är det bra att det finns platser där man kan träffas och skaffa sig nya vänner eller bara umgås och prata en stund.

Vardagsrummet

En ideell förening och mötesplats som arrangerar kreativa aktiviteter i form av workshops, poesi, musikarrangemang och föreläsningar med intressanta gäster i olika ämnen. Hit kan du exempelvis komma med din stickning eller målning och vara kreativ tillsammans med andra i en välkomnande miljö.

Personer i ett rum med stämningsfull belysning som lyssnar på två musikanter som spelar på akustiska gitarrer.

Vardagsrummet.