Boende på internat

De flesta som studerar på Ålsta folkhögskola i Fränsta bor också på skolans internat. Det är trivsamt och man blir som en familj av att dela boende med andra deltagare.

Rummen

På Västgård och Nygård bor du i korridor med gemensam dusch och toalett. Rummens storlek är ca 12 kvadratmeter. Alla korridorerna har gemensamt kök och allrum. Köket är fullt utrustat, även med frys. I allrummet finns TV och överallt finns möjlighet att koppla upp sig till internet.

De boende sköter gemensamt städning av kök och allrum. Övriga gemensamma utrymmen städar skolans städpersonal. Rummet man bor i städar man naturligtvis själv. Tvättstugor med tvättmaskin och torktumlare/torkskåp finns i anslutning till boendet.

Förutom internatet finns bastu och sköna utrymmen där du kan umgås, spela biljard eller bara slappa lite. Skolans kreativa verkstäderna är dessutom öppna dygnet runt för dig som studerar på Konstlinjen och Musikerlinjen.

Maten

I hyran på internatet ingår frukost och lunch. För dig som föredrar att äta vegetariskt eller veganskt finns det som alternativ men måste meddelas när du lämnar in din ansökan till oss. Har du födoämnesallergier eller andra behov av specialkost anpassar vi självklart maten efter dina behov, du behöver dock bifoga ett giltigt läkarintyg när du lämnar in din ansökan.

På helgerna är restaurangen stängd, men de studerande brukar ändå laga mat på sina boenden och äta tillsammans. Tjusningen med att bo på folkhögskola är att man alltid har någon att umgås med.

Hyran

Hyran för boende på internatet är 4500 kr/månad. I hyran på internatet ingår frukost och lunch, internet, el samt tillgång till skolan dygnet runt. Rummen är fullt möblerade och pentry med köksutrustning finns i anslutning till alla rum. Städning av hygienutrymmen samt toalettpapper ingår. När du hyr hos oss skriver vi ett hyreskontrakt som omfattar läsårstiden. Hyran betalas med faktura.

Alkohol-, djur- och rökfritt boende

Att ha husdjur på skolans internat är inte tillåtet, men har du djur kan du själv hyra lägenhet i Fränsta. Ibland får skolan tips om lediga boenden ute i samhället, fråga på expeditionen om du är intresserad.

Skolan har en alkohol- och drogpolicy som innebär att skolans alla gemensamma utrymmen (utom restaurangen) är alkohol- och drogfria, det omfattar även boendet.

Försäkra ditt boende

Som studerande på Ålsta folkhögskola har du olycksfallsförsäkring genom Region Västernorrland. Den omfattar inte personliga tillhörigheter, vi rekommenderar att du har en egen hemförsäkring.

Om du har frågor

Har du frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta internatansvarig.

Ulrika Tholin

E-postadress: ulrika.tholin@rvn.se