Kursplan
Författarbesök och studiebesök på litterära festivaler (Mittlitt, Littfest) berikar undervisningen.
Närträffar sker på Hola folkhögskola i Prästmon, och är obligatoriska. Rum finns att boka på skolan (se information på hemsidan). Under närträffarna har vi författarbesök, föreläsningar, skrivverkstad, respons och samtal, samt gemensamma aktiviteter för alla deltagare på folkhögskolan.
Under distansperioderna hålls digitala lektioner, skriv- och läspass, gruppdiskussioner etc. Dessa lektioner är också obligatoriska.
Syfte och mål
Litterärt skrivande har som syfte att lära deltagaren grunderna i ett skönlitterärt skrivande, och skapar förutsättningar för att själv bidra till den moderna litteraturen. Att läsa och skriva skönlitterärt stärker också demokratin genom att ge deltagaren redskapen för att uttrycka sig i skrift, att göra sin röst hörd. Skrivande är också en dokumenterat hälsofrämjande aktivitet, och bidrar således till att påverka deltagarens livssituation. Som all konstnärlig aktivitet stärker det också det inre civilförsvaret, och kan därför betraktas som beredskap.
Förutsättningar
Kursen sker på distans och förutsätter därför digital kompetens och tillgång till en modern dator med ordbehandlingsprogram, webkamera och headset/mikrofon, samt en stabil internetuppkoppling. Du behöver också kunna göra utskrifter, alternativt kunna läsa längre texter bekvämt på skärm.
Eftersom kursen är på 100% förutsätter vi att du är tillgänglig för digitala lektioner under veckodagar, att du medverkar under samtliga närträffar och studiebesök på litterära festivaler samt har möjlighet att ta dig hit (kontrollera dina resvägar till Prästmon, skolan ligger lite avsides). Vi förutsätter att du utöver de digitala lektionerna lägger minst 20 timmar per vecka på eget arbete.
Folkhögskola innebär aktivt deltagande och du förväntas bidra genom att delta i samtal och diskussioner. Du har också möjlighet att själv påverka dina studier. Det innebär både att vi ser dig som individ som en tillgång i kursen, och att du förväntas ta ett stort eget ansvar.
Arbetsformer
Litterärt skrivande arbetar med gemensamt lärande. Kursen bygger på aktivt deltagande och att lära sig av varandra, genom ett lärande samtal där man diskuterar och fördjupar erfarenhet och förståelse. Föreläsningar varvas med samtal och diskussioner, och deltagarna lär sig applicera den teoretiska kunskapen både genom ett praktiskt skrivande och ett praktiskt analyserande genom närläsning och respons på varandras texter.
Läranderesultat
Efter färdig kurs har deltagaren verktyg för att fortsätta skriva skönlitterärt och en fördjupad förståelse för litteraturen som konstform. Kursen skapar den erfarenhet och grundkunskap som ger behörighet till fördjupningskurser inom skönlitterärt skrivande på folkhögskolenivå och kan fungera som merit för andra litterära studier samt arbeten eller litterära uppdrag. Efter avslutad kurs får deltagaren ett intyg som beskriver de olika verktyg som hen har lärt sig genom kursen.
Bedömning/uppföljning
Deltagaren får löpande återkoppling och respons på skrivövningar och inlämnade texter, från både lärare och andra kursdeltagare. Individuell skrivhandledning guidar också deltagaren i den egna skrivprocessen.