©2016 BUS/Fredrik Lindberg, Tiggaren. Olja på pannå, något beskuren.

En övergiven by

2016-04-20 11:00

Fredrik Lindberg ställer ut på Galleri Sjögatan Sju, Sundsvall

Med ett bildspråk inspirerat av naivism och medeltidsmåleri låter Fredrik Lindberg sina barndomsminnen ta gestalt i dagens avfolkade miljöer i Västerbottens inland.

Hans grundscenario är ensamheten i den västerbottniska by där han var det enda barnet. I målningarna låter han minnen från den tiden utspela sig i nutid, på platser dit han gärna återvänder, senast vid en bilresa till Marsfjällens ödebyar.

Tydligast kommer detta minnesarbete till uttryck i en central målning i utställningen, ”Pittoresk och grotesk”. Bilden visar en pojke nedsänkt i ett svart hål, eller vatten, i ett ödsligt fjällandskap. Denne pojke beskjuts i likhet med helgonet Sebastian med pilar. Runt honom rör sig en lieman och en medeltida gycklare. En hackspett sitter i ett träd och en överdimensionerad igelkott står och sniffar längst fram på bilden.

Likt naivisterna laborerar Lindberg med stort och litet. Det mesta utspelar sig i midnattssolens blåa ljus. Återkommande är också fåglar och andra exakt återgivna naturdetaljer. I motiv som ”Farfars Amazon”, ”Vedhuggning” och ”Snickeriet som brinner upp” är det lätt att känna igen sig, men i ”Jakt igen där uppe” står en skjutklar jägare på taket till en röd stuga. Den jakt Lindberg syftar på är inte i första hand den som utförs i skogen utan den som vi utför för att överleva i samhället.


©2016 BUS/Fredrik Lindberg. Ett snickeri brinner upp. Olja på duk.
©2016 BUS/Fredrik Lindberg. Ett snickeri brinner upp. Olja på duk.


Tonen i Fredrik Lindbergs måleri är sorgsen, lite undrande. Som om han ville fråga: Vad är det som händer? Samtidigt har hans bilder ett krasst konstaterande drag. Så här är det, säger de. Barndomens värld är ödelagd. Byn är tömd. Där finns bara några flaxande fåglar kvar. Men också hit kommer tiggarna. De hamnar i Lindbergs bildvärld mitt ute i ödemarken, på knä framför ett tomt ödehus, övergivet i bostadsbristens Sverige (”Bristfällighet”).

Målningarna i utställningen är gjorda mellan 2012 och 2016. Konstnären bor i Stockholm men är född i Luleå och uppvuxen i Västerbotten. Han beskriver sig själv som halvautodidakt. Som inspirationskällor nämner han naivisterna Lim-Johan från Ovanåker i Hälsingland och Primus Mortimer Pettersson från Östersund samt Albertus Pictors medeltidsmåleri.

Text och foto: Karin Kämsby

Volym 2016-04-20

Ladda ner artikel i pdf-format


Tillbaka till toppen