
Fotokonst där skön natur blir en varning
2025-09-20 14:21
Charlotta Hammar på Härnösands konsthall
När jag lämnar mitt hem för att se Charlotta Hammars fotoutställning hör jag hur man i radions P1 diskuterar SMHI:s senaste vädervarning för Västernorrland. Borde den ha varit orange istället för gul? De oväntat stora regnmängderna har åstadkommit stor förödelse med raserade vägar och ett dödsfall. ”Red sky in the morning, sailors take warning” är en alarmerande varning till sjöfolk, ett talesätt om väder, som Hammar valt till tema för sin utställning i Härnösands konsthall.
Den första bild vi möter i trapphuset är lätt oroväckande: ”Pleasant Nightmare”. Titeln återkommer i en annan version inne i konsthallen men kunde gälla många av de 27 fotografiska verk hon visar. Jag ser mig om och frågar mig om Myndigheten för samhällsskydd och beredskap är stationerad i Härnösand. Kanske är det skälet till att hon ställer ut här? Men MSB ligger i Karlstad i Värmland, där Hammar själv vuxit upp.
Klippig natur med inslag av vatten mot en horisont och himmel i varierad färgskala är återkommande motiv i utställningen. Färgomfånget är rikt men nedtonat till vad som i måleriet brukar kallas pastelltoner. Just himlarna ges stort utrymme, de avgör stämningen i varje bild. Hammar har tagit sig stora friheter med att manipulera de analoga bildoriginalens färger och drivit dem mot gränsen mellan det trovärdiga och det onormala. Mellan det behagliga och det mardrömslika. Hos målare som till exempel Jan K Persson och Anders Lidén, som nyligen visat måleri i samma lokaler i, är sådana färgmässiga avvikelser vad man hoppas på och gärna vill se. När en fotograf ställer om färgfiltren och förskjuter färgskalan skapar det osäkerhet och oro. I ”Error Landscape lll” överskrider Hammar medvetet gränsen för vad som kan tolkas som naturskönt. Det som kunde vara en skönhetsupplevelse närmar sig ett skräckscenario. Den bilden intar en särställning i utställningen med ett större format, med exklusiv silikonmontering och en central placering.
I en serie med fyra bilder ser vi ett barn ta sin tillflykt inomhus, hukande och ihopkrupen under ett bord som skydd mot ett yttre hot. I några bilder syns det skyddssökande barnet stående och sittande utomhus med havet som fond. Motivet och titeln ”Wanderer above the Sea” är en tydlig referens till Caspar David Friedrich. Överlag finns en skenbar likhet med romantikens landskapsmåleri. Men Hammar har inte färdats långt för att hitta sina motiv. Hon har begränsat sin ”voyage pittoresque” till Styrsö i skärgården sydväst om Göteborg där hon numera bor. Här har hon gjort det till sin metod att inventera ön och ta vara på dess bildmöjligheter. I ett fördjupat bildprojekt har hon utsträckt sin inventering till att också gälla sökandet efter skyddsrum på ön. Därmed har hon följt MSBs uppmaning till allmänheten att ta reda på skyddande platser i vår närhet. Men trots öns utsatta läge saknas regelrätta skyddsrum och öborna är hänvisade till centrala Göteborg. Om krig eller kris skulle komma. Undersökningen finns rikligt bildsatt i hennes nyligen utgivna bok ”Unsheltered Island”.

Samtidigt med utställningen publicerar SMHI den Världsmetereologiska organisationens årsrapport, som beskriver hur luftföroreningar och klimatförändringar förstärker varandra i en ond cirkel. Den illustreras med bilden av en djupt rodnande himmel. Långt från källan ger partikelutsläpp upphov till färgstarka solnedgångar, som många uppfattar som vackra. Extremväder kan innebära både regntunga, jämngrå skyar och abnorma färgspel. Med bilder av orena himlar avviker Charlotta Hammar från det betryggande och oskyldigt blå. Med diskreta manipulationer ger hon uttryck för den osäkerhet och oroskänsla vi alla har anledning att dela med henne.
Det här är en stor fotoutställning, som bjuder på mycket. Bilderna har genomgående det kvadratiska format, som hennes analoga Roleiflexkamera ger och är enhetligt monterade bakom glas och diskreta lister av ek. Bildstorleken är 80 x 80 centimeter eller 50 x 50 centimeter. Sannolikt kommer många betraktare att uppfatta de snyggt förpackade verken som både vackra och behagliga. Det dystopiska ligger under ytan i hennes subtila bildarbete.
När jag lämnar Härnösands konsthall för att resa norrut har det blåst upp inför ännu ett regnoväder. SMHI har utfärdat kulingvarning för Norra Bottenhavet och avråder från icke nödvändiga sjöresor. Sjöfarare och fartyg varnas för att vindstyrkan kan tillta i byar. På Höga Kustenbron blåser 14 sekundmeter. Vid tanken på att färdas den vägen grips jag av thalassofobi, ett ord jag just lärt mig från en av Hammars bildtitlar “Thalassophobia III” vilket innebär rädsla för djupt vatten och öppna havsytor. Jag avstår från att ta den ordinarie bussen och tar istället en ersättningsbuss, som går över Sandöbron. En väg som i mina ögon är mer skyddad.
Text: Margareta Klingberg
Foto: Charlotta Hammar
Volym 2025-09-20
Margareta Klingberg (född 1942 i Sundsvall) är bildkonstnär verksam i Röån, Junsele och i Stockholm. Hon är utbildad vid Konstfack, Konstakademin i Warszawa och Kungliga Konsthögskolan. Fil. kand. i socialantropologi, estetik och miljöhistoria. Hon har arbetat i dagspress och medverkat i tidskrifterna Hemslöjden, Provins och Hjärnstorm. Pågående projekt: Sven Edins väg om asylsökande boende på denna adress i Junsele. Medverkar i Volym sedan 2003. Medlem i nätverket Fiber art Sweden.