
”How to be resilient” – Hanna Ailaskar på galleri Vals
2025-11-12 13:50
”How to be resilient” är titel på Hanna Ailaskars utställning som utgörs av fem skulpturala objekt av textilt material. Den visas på Vals galleri i västra stadsdelen i Umeå.
Hanna Ailaskar är en konstnär som värnar om miljön och framtiden, angelägen om att hennes konsumtion och förbrukning av jordens resurser är sparsam. ”How to be resilient” blir en konstnärlig ståndpunkt, en visualisering av motståndskraft och uthållighet. Att vara resilient handlar om att kunna hantera förändring; om förmågan att vara konstruktiv med begränsade resurser. Det är en protest mot konsumtionssamhället, och en uppmaning att återanvända gammalt och att transformera det till något nytt.
I en folder beskriver Hanna sin konstnärliga process: hur hon är fixerad vid att sy så många stygn, så tätt och så hårt, att objekten får en stadga. En vilja manifesterad i materialet. På så sätt framträder objekt i en unik form, som blir bärare av en egensinnad mening. Arbetet är långsamt, beskriver Hanna, det innebär en lyhördhet för rytmen i sömnadens repetitiva rörelse, in och ut genom tyget, ut och in, in och ut. Ett monotont flöde mellan en början och ett slut. Så signalerar verket att det är klart. Det skulpturala objektet vacklar i ett limbo, i närheten av något föreställande.
”Ordeal” är en taxartad skulptur som, kraftfullt, står på sina två benpar med en liten frivol utväxt på bakpartiet. Fronten är tveklöst hundlik; där är nosen och där är ögat. Hjärnan arbetar febrilt med att tolka, känna igen och skapa mening. Jag anar en kamp mellan objektet och konstnären som uppstår när objektet drar iväg mot det föreställande och igenkännbara. Ordeal betyder prövning. Jag provar en logisk tolkning, titeln mot verket, men inser att titeln lika gärna kan vara en klurig ordlek, en poetisk passning, som har ett gömsle djupt inne i arbetsprocessen.

”Bone sun” är en vertikal form med täta och färgstarka partier som hänger fritt i rummet. Titeln leder mig associativt till en totem, en skyddsande, placerad i en öken under brännande sol. Tankarna går till klimatförändringarna med hotande UV-strålning och temperaturer som kommer att förgöra oss. Är det en besvärjelse? En varning? I ”Strof (message)” möter vi fyra mörkt röda, nära kvadratiska former på vit botten; en klang, ett ackord, en strof med ett kryptiskt budskap. ”The Hedge” framstår som ett uppbrutet stängsel ovan en gul markbit. Det är ett fragment, en obetydlighet, som här funnit en stark form. Objektet är takhängt och kastar en fin skugga på väggen. ”Lucky guiding bell” är en form som delar sig i två, en dikotomi där delarna är försedda med en liten bjällra av mässingmetall som indikerar en vilja till kommunikation mellan delarna.
Vid närseende kan jag ana textiliernas ursprungliga mönster: sommarblekta rosor och abstrakta slingor. Med förtätad sömnad har tygstyckena knådats till kompakta objekt, vilket avlägsnat dem från ett böljande, svepande, fladdrande förflutet. Och ändå finns spår kvar, inlagrade minnen från tiden före transformationen, vilka ger verken tyngd och en täthet i kommunikationen mellan dem.
Det är en tillåtande utställning. Betraktaren får associera fritt kring objekten. Ändå finns här ett övertygande statement om ett förhållningssätt till jordens begränsade resurser; en hint om sparsamhet och återbruk. Det blir en maning till beredskap inför de förändringar som ligger framför oss; att vi borde se över våra verkliga behov.
Hanna Ailaskar är född 1991, bosatt i Vännäs. Våren 2025 tog hon sin kandidatexamen i fri konst vid konsthögskolan i Umeå. ”How to be resilient” pågår 8 november – 23 november på Vals galleri.
Vals kulturförening startade 2024 och har sin lokal på Storgatan 40 i Umeå. Förutom utställningsyta inrymmer den ateljéer för sju konstnärer. Vals är en kreativ mötesplats där medlemmarna, utöver eget konstnärligt arbete, vill främja och utveckla den konstnärliga gemenskapen i Umeå genom att upplåta utrymme till konstnärer, hantverkare, musiker och andra kulturutövare.
Text och foto: Gunilla Samberg
Volym 2025-11-12
Gunilla Samberg, född 1945. Bosatt och verksam i Umeå. Fil. kand. Umeå Universitet, naturvetenskapliga ämnen, konstvetenskap och estetik. Arbetar med måleri, performance och offentlig gestaltning, exv. verket Uppsåt för Uppsala nya stadshus. Textproduktion är också en del av arbetet. Nu senast boken Mitt Uppsåt, om demokrati kopplad till fred, klimat och konst, 24 essäer och bilder i anslutning till Uppsåt.
Se vidare på Gunilla Sambergs webbsida.