
Till den det berör – en utställning om motstånd och gemenskap
2025-10-06 14:38
Anna Fors och Malin Nord på Ahlbergshallen
Mitt i ett av rummen i Ahlbergshallen ligger tusen abstrakta skulpturer av trolldeg prydligt uppradade på ett långbord. De är resultatet av en hand som slutits, kanske i frustration. Installationen "Souvenir 1-1000" blir intressant genom sitt omfång och påminner om soldater i formation. Varje skulptur är unik, formad av olika subjektiva oförrätter, men alla har stöpts i en form för att ingå i samma kollektiv. Ett kollektiv som marscherar mot ett mål någon annan har bestämt. På sidorna av bordet hänger "Altartavlor I – VI", texter av Malin Nord, vackert skrivna med tusch på rispapper. Rummet påminner om en kyrka, men där tron är diffus.
Litteratur och bildkonst möts i utställningen "Till den det berör", skapad av författaren Malin Nord och konstnären Anna Fors. Båda är verksamma i Östersund och har växt upp några mil utanför staden. De har låtit sina arbeten inspirera och påverka varandra och resultatet är en utställning som växt fram ur frågan: "Vad kan vidgas i det egna konstuttrycket när det går i dialog med ett annat?"
Jag brukar själv ha svårt för konstutställningar som präglas av text. Det blir lätt överväldigande, jag orkar sällan stå och läsa längre texter och skummar därför snabbt igenom dem. Det är helt enkelt ett medie som passar bättre hemma i en fåtölj än i en gallerikontext, tänker jag ofta. Men här fungerar det faktiskt ganska bra. Texterna är smart placerade och uppdelade så att man aldrig får intrycket av att det blir för mycket. Framför de längre texterna, som i "Altartavlor I – VI", finns stolar utplacerade så man kan sätta sig ner och läsa i lugn och ro. Placeringen av stolarna skulle dock kunna bidra med en känsla av att de stör rummet och utställningen som helhet, men Fors och Nord har löst detta väldigt snyggt genom att låta det bli en del av installationen. Det bidrar till känslan av rummet som en kyrka. Det praktiska blir en del av helheten.
Ett annat problem i mötet mellan text och bild är att de börjar förklara varandra, så att det inte längre finns något utrymme kvar för betraktaren att själv tolka verken. Detta brukar vara särskilt tydligt i politiskt laddad konst. Här är det viktigt att skilja mellan politisk konst och politiserad konst. Den politiska konsten berör ämnen som är politiskt laddade utan att nödvändigtvis tala om för betraktaren vad hen ska tycka, den visar snarare än predikar. Den politiserade konsten gör tvärt emot, den talar om för oss vad vi ska tycka i en given politisk fråga, vilket leder till endimensionell konst som inte skiljer sig nämnvärt från ren propaganda. "Till den det berör" undviker att skriva betraktaren på näsan och de politiska ämnen som berörs framträder implicit i verken.

Framför allt berör utställningen våld, motstånd och frustration, något som inte sällan är resultatet av politiska beslut. Triptyken "Tecken" är ett bra exempel på hur dessa teman implicit behandlas. Verket består av tre kolteckningar föreställande tre händer som gör var sitt tecken. Tillsammans bildar de signalen för hjälp vid våld i nära relationer, en gest som spreds under pandemin när många var tvungna att arbeta hemifrån. Här finns flera samtida spår: våld i nära relation, pandemins olika föreskrifter och förbud, men också vår ökade isolering – att vi blivit så avskärmade att vi måste signalera till varandra via videosamtal.
”Till den det berör” är en väl sammanhållen utställning som lyfter en rad intressanta tankar om vår samtid, våra gemensamma sår och behovet av motstånd.
Text och foto: Freddie Ross
Volym 2025-10-06
Freddie Ross, född 1985. Har en kandidatexamen i kulturvetenskap, med inriktning konst och filosofi och en masterexamen i kultur och mediegestaltning, båda vid Linköpings universitet. 2019 debuterade han med boken Grymhetens konst - Etiska reflektioner kring kontroversiella konstverk . Ross arbetar som frilansande skribent och konstnär. Främst skriver han för Länstidningen Östersund och för Volym sedan 2017. Hans konstnärliga skapande, som främst består av analog kollageteknik kan ses och följas på Instagram: alfred.art.