Mittmedia säljer lokalhistoriskt värdefull konst

2016-04-11 20:19

Karin Kämsby samtalar med Daniel Unnis på Sundsvalls museum

Mittmedia avser att sälja ut åtta konstverk som de har deponerat på Sundsvalls museum. De har sagt upp depositionsavtalet med museet och en värderingsman från Uppsala har värderat konstverken. Två målningar av Leander Engström och Sigrid Hjertén kan gå för stora summor.

För Sundsvalls museum är målningarna i första hand av lokal- och kulturhistoriskt intresse. Det handlar om Leander Engströms ”Lapp från Abisko vid fjällsjö”, Sigrid Hjerténs ”Iván som baby”, ett fjällmotiv av Kalle Hedberg, två landskap av Helmer Osslund, en akvarell med motiv från Sundsvalls hamn av Hilding Eklund, en olja av Olle Mattsson med motiv från gamla Norrmalm samt en målning av Sune Blomqvist med titeln ”Spansk gränd”.

Målningarna hamnade på museet när Sundsvalls Tidning inlemmades i Mittmedia-koncernen och ST flyttade från Trädgårdsgatan till Badhusparken. Merparten av ST:s konstsamling såldes men innan dess hade Sundsvalls museum fått välja ut de verk som ansågs ha störst lokal- och kulturhistoriskt värde. Valet föll på de nu aktuella åtta målningarna och de deponerades på museet. Avsikten var att de skulle bli kvar i Sundsvall och att Sundsvallsborna skulle få ta del av dem.

Daniel Unnis, tillförordnad chef på museet, visar tavlorna som förvaras i ett låst utrymme.
– Den 22 mars fick jag ett mejl om att de sa upp avtalet. Finanschefen var kontaktperson. Veckan innan hade de skickat hit en värderingsman, men då sa de ingenting om att de skulle sälja målningarna.
– Jag svarade att det var jättetråkigt att de ville sälja tavlorna och tråkigt att de inte förde en dialog med oss. Det hade varit trevligt om de satt sig ner och pratat med oss så att vi hade fått chansen att föra fram våra argument och förklara varför just de här verken valts ut.

Efter det har Daniel Unnis haft ett samtal med Mittmedias finanschef Ulf Eriksson.
– Han säger att vi får bjuda som alla andra. Men vi har inte de ekonomiska resurserna. De dyraste verken kommer vi aldrig att kunna köpa. Jag är öppen för dialog och vill att vi löser det här på bästa möjliga sätt så att konstverken får fortsätta vara en tillgång för Sundsvallsborna.


©BUS/Leander Engström, Lapp från Abisko vid Fjällsjö
©BUS/Leander Engström, Lapp från Abisko vid Fjällsjö


Han drar fram ”Lapp från Abisko vid fjällsjö” ur ett skåp.
– Leander Engström jobbade på ST som kontorist 1900–1906. Den här är gjord i början av hans karriär, det var här han hittade sitt uttryck. Målningen ägdes tidigare av Fornminnesföreningen och när de ville sälja den köpte ST den med argumentet att den är viktig för vår historia. De gjorde allt i sin makt för att den skulle finnas kvar i Sundsvall.

– Det är inte bra reklam för en tidning som vill vara det lokalas beskyddare och förmedlare, att gå in och slakta det lokala kulturarvet, säger Daniel Unnis och visar en målning av Olle Mattsson med motiv från gamla Norrmalm.
– Den här är guld att ha även om den inte håller hög konstnärlig kvalitet. Det finns väldigt få målningar från gamla Norrmalm.
Motivet är några röda stugor. De ser ut att vara på väg att sjunka ner i marken. Det ser ut precis som i berättelserna om gamla Norrmalm.

Några miljoner drar knappast Helmer Osslunds landskap in på konstauktionerna även om han var norrlandsskildraren nummer ett i svensk konsthistoria. Stora intäkter blir det inte heller av Kalle Hedbergs fjällandskap, Hilding Eklunds motiv från Sundsvalls hamn eller Njurundakonstnären Olle Blomqvists ”Spansk gränd”, resultatet av en stipendieresa till Spanien.
Däremot kan Sundsvallsfödda Sigrid Hjerténs målning av sonen Ivan som baby gå för stora summor.
– För oss, ur ett krasst kultur- och lokalhistoriskt perspektiv är alla lika viktiga. Vi vill behålla alla oavsett pris, säger Daniel Unnis.
Uppsägningstiden på depositionsavtalet är sex månader.

Volym har sökt Ulf Eriksson utan resultat. Det vore intressant att få veta hur Mittmedia, som säger sig vilja bedriva högklassig lokaljournalistik, samtidigt vill slakta en lokal kulturskatt. En annan fråga är om Mittmedia nu ska sälja ut all konst. Företaget äger 28 dagstidningar i Sverige. Till exempel i Gävle finns konst både på Arbetarbladets och Gefle Dagblads redaktioner.

Till Sundsvalls tidning säger Ulf Eriksson: ”Vi är ett affärsdrivande företag och här finns tillgångar som kan omsättas i likviditet. Vi behöver alla pengar vi kan för att ställa om från papperstidningar till digital verksamhet, och vi ser hellre att vi slipper säga upp personal framför att behålla konst som vi inte använder.

Text och foto: Karin Kämsby

Volym 2016-04-11

Ladda ner artikeln i pdf-format


Tillbaka till toppen