Frågor om ansökan

Hur ansöker jag till en kurs?

Du ansöker till en kurs genom att klicka på länken "Ansök här" som finns en bit ner på varje kurssida. Då skickas du till Schoolsoft som är systemet där du lämnar in en ansökan till våra kurser. För att kunna lämna in en ansökan behöver du skapa ett konto med din e-postadress hos Schoolsoft. När du skapat ett konto skickas du till ansökningsformuläret för kursen du vill söka.

När är sista ansökningsdag?

Sista ansökningsdag hittar du på respektive kurssida.

Vad är ett personligt brev?

Ett personligt brev är en text där du med egna ord beskriver vem du är och varför du vill gå kursen du ansöker till.

Vad ska jag tänka på när jag fyller i ansökan?

Det viktigaste är att du fyller i alla uppgifter som efterfrågas i ansökningsformuläret för att din ansökan ska vara fullständig.

Referenser – vad är det?

En referens är en person som vi kan kontakta för att få mer information om dig som person, det kan exempelvis vara en studie- och yrkesvägledare, en tidigare chef eller liknande.

Hur hanteras min ansökan?

Efter att antagningsperioden är stängd går kursansvarig för kursen igenom din och de övrigas ansökningar. Därefter beslutar kursansvarig vilka som ska bli antagna, vilka som eventuellt ska tilldelas en reservplats och vilka som ej ska bli antagna till kursen.

När får jag mitt antagningsbesked?

Vi skickar vanligtvis ut antagningsbeskeden i början av juni månad.

Hur stor är chansen att bli antagen?

Det går inte att säga på förhand hur stor chans det är att bli antagen, det beror helt på hur många som söker och om du uppfyller antagningsvillkoren.

Kommer ni att ta kontakt på telefon eller mail under antagningsarbetet?

Vi kommer att erbjuda dig en plats via mail men kan även komma att kontakta dig via telefon,

Hur gör jag när jag fått antagningsbeskedet?

När du har fått ditt antagningsbesked ska du tacka "JA" eller "NEJ" till din plats genom att skicka ett mail till oss. Mer information om till vilken e-postadress du ska skickar ditt svar hittar du i ditt antagningsbesked.

Ska jag svara på antagningsbeskedet, även om jag bestämt mig för att inte gå kursen?

Ja du ska alltid svara på ditt antagningsbesked oavsett om du vill gå kursen eller inte.

Hur fungerar reservplats?

Om vi har många personer som har sökt till en kurs kan du bli tilldelad en reservplats. Det innebär att du har möjlighet att få en plats på kursen ifall någon annan tackar nej till sin plats. Om en reservplats blir ledig kommer vi att kontakta dig via e-post eller telefon för att erbjuda dig en plats.