En varg ylar mot ett H.

Spelprojekt på distans

Vi söker dig som vill ta ditt intresse för spelskapande till nästa nivå genom projektbaserat lärande!

  • Kanske har du redan vissa tekniska förmågor som krävs för att skapa spel men all din tid går åt till att förverkliga andra personers idéer?
  • Kanske har du en inspirerande och fantastisk idé -  men du behöver ett nätverk av olika kompetenser och en tydlig deadline för att äntligen ta tag i dina planer?
  • Kanske kom du inte in på din spelutbildning eller dina investerare fick kalla fötter och nu behöver du ett år för att göra ett nytt speldemo eller att skapa en svinfet portfolio med spelgrafik?

Vi hjälper dig att definiera dina mål samt att utveckla dina färdigheter och kunskaper inom följande områden:

  • Produktion av spelgrafik, både 2D och 3D
  • Spelprogrammering och spelmotorer
  • Speldesign
  • Kunskap om spelbranschen, projektledning mm. 

Program vi lärare använder oss mest av (just nu): 

  • Blender
  • Aseprite
  • Krita 
  • Unity 
  • FMOD
  • Godot
  • Davinci Fusion
  • Deluxe Paint IV

Självklart får du använda och utforska andra program och verktyg på egen hand om du vill.

Vi ger dig möjligheter att koppla upp dig mot erfarna aktörer i spelbranschen men också och att koppla av i vår natursköna folkhögskolemiljö där du får tid att utforska dina egna tankar och metoder.

Denna kurs riktar sig till dig som redan har en viss erfarenhet av spelutveckling och vill jobba med små och stora projekt både individuellt och i grupp. Du bör med andra ord vara motiverad och relativt självgående. Är du nybörjare råder vi dig att söka kursen Indiespelutveckling istället.
Men om du tvekar på din nivå - sök bara sök! 🙂

Här är planen:

Steg 1:  Lär känna dina kurskamrater på plats i Prästmon. Spela och analysera spel tillsammans med deltagarna på våra kurser Indiespelutveckling samt Spelmusik. 

Skapa enkla analoga prototyper (trash games) på kort tid. 

Steg 2: Definiera dina personliga mål och finjustera planen i samråd med lärarna. 

Steg 3: Verkställ planen och checka av dina delmål eller gör praktiska uppgifter som levlar upp dina skills både konstnärligt och tekniskt.

Steg 4: Delta i flertalet Game Jams: Både stora online jams (tex Brackeys eller Ludum Dare) samt små lokala jams (High Coast Game Jam)

Steg 5: Samarbeta med spelbranschen: Vi hjälper dig gärna att söka praktik på valfri spelstudio samt att komma i kontakt med yrkesverksamma kreatörer som kan ge dig feedback och guidning. 

Steg 6: Presentera ditt arbete och dig själv. Förbered din portfolio för jobb och utbildningsansökningar. Representera skolan på Sweden Game Conference och Nordingrå Games Day. Dessutom kommer du varje vecka redovisa dina fram och motgångar för kurskamrater och lärare på vår egen FriDEV Conference ✨

Nya Vägar

Under året kommer du som deltagare att få möjlighet att utforska vad det innebär att arbeta entreprenöriellt inom spelutveckling – oavsett om du siktar på anställning, vidare studier eller eget företagande. 

Genom temadagar, praktiska övningar och samarbeten med branschen får du träning i att presentera dina idéer, bygga din professionella profil och hitta din väg framåt i spelbranschen. För dig som vill ta nästa steg finns även chans att pitcha dina projekt inför företagsfrämjare i regionen.

Arbetsprover / Antagning


Personligt brev

Skriv ett personligt brev där du berättar om varför du vill gå just denna fördjupningskurs. Beskriv vad du har för tidigare erfarenhet av spelutveckling – till exempel inom bildkonst, programmering, skrivande, design eller andra relevanta områden. Berätta också vilka områden inom spelutveckling du är mest intresserad av att fördjupa dig i och vilka egna projekt du vill jobba med under året.

Portfolio

Visa oss länkar till spelprojekt eller andra relevanta arbetsprover som till exempel animationer, 3D modeller, illustrationer eller skisser. Beskriv kort varje arbetsprov, ifall du har samarbetat med andra, hur det är skapat och varför. Portfolion bedöms både av lärare samt av yrkesverksamma experter. 

Intervju

Vi genomför digitala videomöten och/eller på plats på skolan.


Tillbaka till toppen