Miljöarbete på Hola fo​lkhögskola

Det är mycket viktigt för oss att bidra till en god miljö. Följande rutiner gäller både för deltagare och personal på Hola folkhögskola.

Uppvärm​ning

• Fast biobränsle används för uppvärmning.
  • Värme, ventilation och närvarostyrning testas och trimmas.
  • Torka tvätt i första hand utomhus och på torkställning inomhus.

Elförbrukning

• Energisnåla apparater skall prioriteras vid anskaffande.
  • Folderna Energisnålt IT-användande delas ut och gås igenom med alla deltagare årligen.
  • Datorer och belysning stängs av efter användning. Gemensamma apparater såsom skrivare och kopiatorer sätts på inför och stängs av efter arbetsdagen.
  • Motorvärmarna till skolans bilar kopplas ur helger och lov.
  • Endast lågenergi- eller diodlampor köps in.

Transporter

• Telefon-, webb- och videokonferenser utnyttjas i första hand vid möten.
  • Schematider både på korta och långa kurser samt distansträffar anpassas till kollektivtrafiken.
  • Deltagare och personal informeras, via hemsidan, möten och anslagstavlor, om möjligheterna till kollektivt resande.
  • Skolans företagskort hos Länstrafiken finns på receptionen och utnyttjas före bilarna.
  • Deltagarlistor skickas ut före kursstart för att underlätta samåkning. (Alternativt uppmanas de som vill samåka att höra av sig till receptionen.)
  • Gästlärare och andra besökare uppmanas välja tåg och buss före bil och flyg.
    Uppmanar till samåkning, personal och elever.
  • Miljökrav skall ställas vid köp, leasing och hyra av fordon.
  • Cyklar och sparkar finns för utlåning.

Kost och livsmedel

• KRAV-livsmedel och närodlat köps i första hand.
  • Menyn säsongsanpassas.
  • KRAV- och närodlade livsmedel skyltas.
  • Särskilt miljöbelastande livsmedel, såsom jätteräkor, används inte alls.
  • En köttfri lunch i veckan. Annonseras i meny och på hemsidan.
  • Uppmaning till gemensam matlagning på internaten.

Avfall och avlopp

• Kursdeltagarna informeras om hur avfall skall tas omhand. Kompost töms (ofta) i tombolakomposten och den snurras därefter flera varv. Luckorna skall stå uppåt.
  • Miljöfarligt avfall; batterier, elektronik- och elavfall, lämnas till vaktmästeri.
  • Förpackningar och tidningar läggs i tunnor vid internaten.
  • Fotokemikalier smalas in och skickas till återvinning.
  • Vaktmästarna ensamma sköter stora komposttrumman.
  • Sparsamhet med vatten. Kör endast fulla maskiner. Uppmaning till deltagare.
  • Fosfatfria tvätt- och diskmedel används och finns till deltagarna förfogande i internat och tvättstuga.

Materialförbrukning

• Sparsamhet med pappersutskrifter och kopior.
  • Ensidigt tryckt makulatur läggs i särskilda kärl för återanvändning.
  • Återanvändning av möbler och lokaler före nyinköp och renovering.

Kemikalier

• Ogräs och ohyra bekämpas i första hand utan gifter.
  • Alla kemikalier som finns, köps in till eller används på Hola finns i Region Västernorrlands webbaserade kemikalieregister.
  • Kemikaliepärmen innehåller aktuell lista från regionens register och instruktioner om hur man hittar säkerhetsblad etc. finns på regionens intranät.

Miljöledning

• Temadag med miljötema anordnas årligen för deltagare och personal.
  • Årligen görs en energirond och upprättas en miljöhandlingsplan och en miljöredovisning som en del av skolans verksamhetsplanering och redovisning samt kvalitetsarbete.
  • Aktuella miljöfrågor tas upp på personalmöten, internatmöten och veckosamlingar.
  • Miljörutiner ingår i nyanställdas introduktion.