Verk av Ylva Carlgren, utställningsvy. ©Ylva Carlgren.

"300 Layers"

2018-03-28 12:06

Luleåfödda Ylva Carlgren ställer ut på Galleri Steinsland Berliner i Stockholm

Det är en fyrkant målad i akvarell. Eller avsaknaden av en fyrkant som ligger mot en målad yta. Den är svart, vit, mörkröd, röd, ljusröd eller grå. Allt som allt handlar det om tretton omtagningar, i olika former och format. Motivet är vad det är, men samtidigt något helt annat.

I Ylva Carlgrens pågående utställning på Galleri Steinsland Berliner synliggörs den tvångsmässiga ansträngningen vars slutmål är perfektion. Allt är utslätat, inga utblomningar eller misstag. Jag dröjer kvar vid de mörka bilderna, de som arbetat in den röda färgen. I Red rectangle on black avslöjas akvarellens egenskaper och framträder i mötet mellan mörkare och ljusare ytor. Färgerna suger tag i varandra och pigmenten förtätas. Det blir en slags mörk gloria runt ett kantigt centrum.

Går det att lägga 300 lager akvarell utan att ta död på ljuset? Jag leker med tanken och uppskattar att den antytts i utställningstiteln. 300 lager tycks som en absolut omöjlighet. Jag föreställer mig därför att Ylva Carlgren inte enbart lägger till lager utan även tvättar bort. Att de fibrer som ligger på ytan kommer från ett papper som inte längre orkat stå emot denna våldsamma behandling.

Det finns ett hängivet förhållande till materialet, till abstraktionen och jag tänker på en konstnär som Ann Edholm. Hur arbetsprocessen är central och samtidigt finns en strävan mot en större helhet. Här pågår en kamp med och mot materialet som ger tillsynes innehållslösa målningar ett liv. Även Ann Edholm arbetar med lager. Hon lägger lager på lager av olja och vax. Bilden är både ett abstrakt ting och en existentiell fråga. Den är ett subjekt att möta och samtidigt något odefinierbart, möjligen universellt.

Ylva Carlgrens akvarellteknik gör att jag avviker från stigen som stakats upp av Ann Edholm, eller för den delen konstnärer som Barnett Newman, Kazimir Malevitj eller Josef Albers. I laveringen är den kroppsliga närvaron total. Vattnets huvudroll i utförandet, en slags flödande natur, blir en symbolbärande övergång. Att i målandet befinna sig i frågans brännpunkt. Samtidigt framkallar verken känslan av att konstnären raderat den egna närvaron. All energi riktats mot den personliga utplåningen. Här uppstår en märklig kollision.

Det är lätt att uppfatta Ylva Carlgrens pågående utställning som ytlig, förfinad och oroväckande innehållslös. Kännedomen om material och utförande är nödvändig, att hon driver akvarellen mot sin sista anhalt. Där finns drömmen om att finna den exakta tidpunkten för en slocknad yta, att lyckas stanna innan penseln utför dödsstöten. Det är i min föreställning av denna kamp som måleriet framträder egenartat och fängslande.

Text och foto: Ida Rödén

----

Ylva Carlgren är född 1984 i Luleå och är numera bosatt och verksam i Stockholm. Hon tog examen från Akademin Valand 2012 och mottog 2016 Konstnärsnämndens ettåriga arbetsstipendium. Ylva Carlgren är representerad av Galleri Steinsland Berliner i Stockholm. ”300 Layers” är hennes tredje soloutställning på galleriet.

Volym 2018-03-28