Anders Suneson ställer ut skulpturalt ”sågande mellan rum”

2022-11-01 15:18

Vem vill inte sitta på ett nykokt ägg?

När jag läste titeln på Anders Sunesons utställning på Härke Konstcentrum, tänkte jag osökt på den brittiska konstnären Rachel Whiteread som skapar konstverk av tomrum. Bland annat fyllde hon rum med betong och avlägsnade därefter väggar, tak, golv. Den negativa formen blev monumentalt kompakt och gåtfull. Whiteread jobbar också med mindre objekt, ofta inredning. Det kan till exempel vara badkar, där det enda som vittnar om dess tidigare existens är avtrycken efter karets underdel och rosten efter ett avloppsrör.

Något konstnärligt släktskap mellan Rachel Whiteread och Anders Suneson finns egentligen inte förutom på en punkt: De synliggör vardagens objekt i våra hem och liv. I Anders Sunesons gestaltade värld är ingenting för banalt för att kunna återges med kärlek och omsorg. En pickande höna. Kaviar ringlad på knäckemackan. Den halvt urplockade tvättmaskinen. Kaffepannan på spisen. Ofta heter konstverken vad de är, helt enkelt. Ibland balanserar det till det nostalgiska, men samtidigt vilar också något tidlöst över det hela.

Anders Suneson, ”Tvättmaskin”.

Anders Suneson hör till de mest etablerade, produktiva och representerade konstnärerna i länet, ja kanske i Sverige med tanke på alla illustrationer, böcker och skulpturer som skapats under årens lopp. Hans intresse för skulptur började tidigt, men kom lite i skymundan då studier i grafisk design vid Konstfack fick honom att illustrera på heltid under många år.

2004 fick Anders Suneson uppdraget att skapa ”Björnlandet” i Åre, vilket ledde till flera skulpturuppdrag, som allt sedan dess fortsatt i oförminskad skala. Anders Suneson kan numera teckna och göra grafiska bilder bara för nöjes skull och roligt det har han oavsett vilket material han jobbar med, det framgår med all tydlighet i de 35 verk som ställs ut. Alla utom ett är skapat särskilt för den här utställningen.

”Korvsoffan” och ”Bananfåtölj” är utställningens givna magneter som med sin lekfullhet får såväl vuxna som barn att le förtjust och genast vilja provsitta dem. Det gäller även ”Äggpall”, men den står på ett lågt podium och det skapar lite distans. Skulpturmöblerna har hög finish och tål att ses från alla håll. Andra skulpturer är snarare tvådimensionella och rätt tillyxade i formen. Går man runt ”Orkestern”, syns konstruktionen och de ser demonterbara ut. Kanske är det en byggsats?

Låt oss till slut återvända till utställningstiteln. Det finns även här något lekfullt. ”Sågade mellan rum”. Det bildas oväntade rum mellan orden! I den här utställningen visas föremålen och existenserna – de som inte gör något större väsen av sig och därför lätt faller mellan stolarna. Men här ges de utrymme och kommer till liv på ett sympatiskt upphöjt sätt.

Text och foto: Maria Ahlström

Volym 2022-11-01

Maria Ahlström är kulturvetare och konstnär, utbildad vid Umeå Universitet och Konstfack. Sedan hösten 2023 är hon verksamhetsledare på Härke Konstcentrum, Frösön. På övrig tid ägnar hon sig åt skrivande, framför allt lyrik. Går kurs i Kreativt skrivande vid Linnéuniversitetet i Växjö sedan tre år tillbaka. Se vidare på Maria Ahlströms webbsida, Krumbukt.