Karin Ögren, CFH, olja, 20x20 centimeter. ©Karin Ögren/Bildupphovsrätt 2019.

Ångermanland i ljus och skugga

2019-03-21 14:08

Karin Ögren på Galleri Lokomotiv

Karin Ögren är ett stort fan av vår kanske största landskapsmålare från förra sekelskiftet, Carl Fredrik Hill, och har tagit starka intryck av honom i sitt eget måleri. Titeln på en av hennes verk i utställningen på Lokomotiv är just CFH och den påminner faktiskt om Carl Fredrik Hills oljemålning Afton. Det är samma kraftfulla penselföring, suggestiva spel mellan ljus och mörker och liksom han vågar hon pröva oväntade färgkombinationer. Det kan bli häftiga effekter, som i alla fall gör mig väldigt förtjust.

Ångermanlands dramatiska landskap med hisnande berg, säregna öar och svarta vatten är det som konstnären Karin Ögren fascineras av och vill återge i utställningen ”Shadows” på Galleri Lokomotiv i Örnsköldsvik. Hon är uppvuxen i Köpmanholmen och känner sitt landskap väl. Sedan tidigare finns skulpturen Sun-set av henne i Herrgårdsparken i Köpmanholmen. Även den är en lek med ljus och mörker.

När Karin Ögren inför hängningen på Lokomotiv, la ut sina målningar i formatet 20x20 centimeter framför sig, såg hon tydligt en koppling till Andy Warhol, ännu en av hennes stora förebilder, berättar hon för Tidningen 7 i Örnsköldsvik. Under titeln ”Shadows” ställde han ut en serie målningar i New York i slutet av 70-talet, som hon såg och blev helt golvad av. Därför kändes det helt perfekt att ge den egna utställningen samma titel. Och om det är något Karin Ögren verkligen gillar så är det att ingå i ett konsthistoriskt sammanhang, att vara en länk i en lång kedja av många konstnärer.

Karin Ögren, CFH, olja, 20x20 centimeter.
©Karin Ögren/Bildupphovsrätt 2019.

Karin Ögren har för länge sedan lämnat Köpmanholmen och bor numera i Sparreholm utanför Flen. Hon blev nyligen utsedd till ”Årets Sörmlandskonstnär” av Konstfrämjandet. Framför allt framhölls hennes grafiska konst och hennes utåtriktade arbete med att ”… öka konstkunnandet och konstintresset bland allmänheten …” i prismotiveringen.
I separat- och samlingsutställningar, ofta med sin sambo, konstnären Urban Engström, har hon genom åren ställt ut på många ställen, både inom och utom Sverige. Hon finns representerad på de stora konstmuseerna och har även gjort många utsmyckningsuppdrag för skolor och sjukhus runt om i landet.

Volym 2019-03-21