
Ann Rosén: Att måla musik
2025-09-05 12:36
Galleri Lokomotiv
På Galleri Lokomotiv spelar musiken tyst för ögonen. En serie händelser visar tempo, med nedslag och pauser på liggande linnedukar, upp till 370 centimeter långa. Ann Rosén har tidigare utvecklat ett sätt att göra musik av teckning genom att koppla sensorer till grafiten som hon tecknat på ett papper, för att sedan med en synthesizer omvandla grafitpulvrets tjocklek och yta till ljud. Så har hon komponerat stycken som framförts performativt och spelats in som ljudspår på platta. I utställningen Grafitljud går hon vidare med ljudet för att under tystnad skapa målade musikstycken.
Tidigt i utställningsrummet möter besökaren en serie konvolut till verket ”Dilate”, engelska för utvidga. Med en bakgrund som kompositör och ljudkonstnär transformerar Rosén sitt tidigare arbete med ljud, tillbaka till teckning och måleri. Eller utvidgar. I en kvadrat ses åtta konvolut och en vinylskiva, varje omslag är målat som ett eget verk. De enskilda penseldragen för tankarna till något organiskt. Naturens bark, eller maskar. I röda färgtoner, där färgen är mer eller mindre utspädd, samsas linjerna på papprets ljusgrå bakgrund. ”Dilate” är Roséns andra album med ljud skapat under hennes tecknings-sessioner.

På väggarna är dukar uppspända som trumskinn i liggande, avlånga format. Titlarna hjälper till att dechiffrera vad som kan spelas upp för vårt inre. ”Krig – stråkar” löper längs rummets första vägg. Rött, orange och svart inleder läsningen från vänster till höger. En tydlig kub markerar en stark händelse, över vilar en svart oval – ett annat ljud. Enligt partituret står kuben för resonans. Jag avläser tydliga starter, fylliga partier och avslut som leder mot en ny början. Längre fram i bilden finns en diagonal form, som likt en raket har en riktning uppåt. Något höjs, men tonas sedan ut innan rörelsen slutar. Bortsett från de tydliga formerna på duken finns också spiralmönster i grunderingen. Ett bakgrundsljud. Det är aldrig helt tyst i målningens musik.
Nästa målning, eller stycke om en så vill, bär titeln ”Sensommarkväll – bleckblås”. Det ser ut att börja stilla. Jag försöker frammana ljudet av ett althorn, försöker läsa hur det kan låta just en sensommarkväll. Här finns en annan färgskala. En aning ljusare, orange och grunderingens vita färg. Närma finns händelserna överallt. Det visslar och ljuder, som naturen under en sensommarnatt. Nyfikenheten kring hur det kan låta växer ju mer en tittar. Jag undrar hur en blåsorkester skulle framställa stycket, hoppas få höra det en dag. Men ljuden i bilden fungerar också för mitt inre, det kan vara tyst som en läsning där de olika sinnesstämningarna sätter tonerna. Alla målningarna är skapade under sommaren 2025 i konstnärens ateljé i Skåne. Där i södra Sverige är sommaren annorlunda. Solen går ner och ger omgivningarna ett annat ljus än i norr.
Längst in i rummet ses ”Lekplats – träblås”. I gula toner tar min fantasi med mig på en rutschbanetur, jag balanserar mellan formerna i en vindlande lek med barnets frihet. ”Ett stycke tång” består av fyra kvadratiska målningar, placerade ovanpå varandra. Ett musikstycke om havssalladen som går i grönt. Det sprakar och bubblar, raspar och virvlar under vattnet. ”Kultur – slagverk”, en trumorkester med breda, orangea fält av händelser. Jag hör cymbaler och virveltrumma. Fantiserar fram baskaggen vid de skarpa ändelserna. Här ryms dramatik och glädje för mitt inre öra.
På en av rummets avsatser står Ann Roséns Artist book, "Recycling the Work Process” (2023) – ett grafiskt partitur i tre stycken – en sammanfattning av hennes långa konstnärskap. Den som vill kan på valfritt sätt tolka musiken om den konstnärliga processen. Förutom de tre musikstyckena finns ett kapitel om symbolerna, samt essäer som beskriver Roséns arbetsgång. Om hur verken för människor samman med interaktiva sessioner. Om utrymme, omgivning, närvaro och avsaknad. På Galleri Lokomotiv vibrerar måleriet i den yttre tystnaden, men spelar för oss om vi ger oss i kast med att avläsa det.
Text och foto: Diana Berntsdotter Vallgren
Volym 2025-09-05
Diana Berntsdotter Vallgren, (född 1981), Umeå, har en fil. kand. i kulturanalys med inriktning entreprenörskap 2018 vid Umeå universitet, fil. kand. i konstvetenskap, Uppsala universitet 2019 samt master i konstvetenskap, Uppsala universitet 2021.