Åsa Hällgren Lif och Britt-Ingrid Persson

2016-11-18 10:59

Måleri och skulptur på Galleri Sjögatan Sju

Två kvinnliga konstnärer, båda med rötterna i Västerbotten men bosatta i Stockholm, ställer ut på Sjögatan sju. Åsa Hällgren Lif presenterar måleri, Britt-Ingrid Persson skulptur. Det är Sundsvalls konstförening som fört dem samman. De kände inte varandra sedan tidigare men de båda konstnärernas egensinniga uttryck ser ut att trivas tillsammans.

Åsa Hällgren Lif använder starka färger, form och mönster. Den alldeles nygjorda målningen Ljus och mörker i svart och gult dominerar i den nedre utställningssalen. I den rör sig gulgröna färgtoner till synes obehindrat över en mörk yta. I trappan upptill övervåningen hänger en hotfull triptyk i mörkt rött, benämnd Hajen. Motivet är ett hav med små båtar på väg att gå under. En hajfena sticker upp längst ut till höger. Från båtarna har hissats vita flaggor. Stämningen i bilden för tankarna till Medelhavet och alla flyktingar som drunknar där. Målningens långsidor kantas av en dekorativ mönsterbård. En annan bild, Natt i lägret, får mig att tänka på ett flyktingläger i öknen. Tälten vajar i vinden och ovanför dem lyser en blek måne.

©2016 BUS/Åsa Hällgren Lif, Ljus och mörker, akryl på duk

Åsa Hällgren Lif målar med tunna lager av akryl, gärna på plåt. Resultatet blir gracilt och finstilt. Mönster och upprepningar ger en textil känsla och är återkommande inslag. Mönstrade ytor växer fram, eller rör sig över bilderna tills de stöter på motstånd och bildar en kant eller avgränsning. Mönstren kan också vara någon form av galler. Kanske finns det någonting där bakom som vi inte får se.

Konstnären säger sig vara på väg bort från ett långvarigt intresse för tidig islamsk konst. Det är ett område hon studerat och föreläst om och som har påverkat hennes eget bildskapande. Hennes närmast textila mönsterstrukturer ser ut att vara inspirerade därifrån.

Skulptören Britt-Ingrid Persson (signaturen BIP), född 1938, har en lång karriär bakom sig och är så väletablerad att hon till och med finns med i Nationalencyklopedin. I Sundsvall visas nu hennes ömsint formade skulpturer, för det mesta gjorda av betong, till exempel Muskelhjärna och Blick (i två versioner). De är oftast små, kanske ett par decimeter höga, och har gärna en detalj i rött. Ibland har de också vad BIP benämner aura. Det är när en röd tråd omger den skulpterade formen, som en gloria. Oftast har hennes skulpturer drag av människa, men här finns också en serie träd som böjer sig i stormen: Storm I–IV.

På golvet står tre kraftfulla torsoers med titlarna Fläta, Bukett och Åkarbrasa. De liknar tre stolta samurajkrigare och utgör uppkäftiga och mycket charmerande utrop i en annars stillsam, men färgstark och estetiskt mycket tilltalande utställning.

​Volym 2016-11-18