alttext
Kicki Jeschke, ”Himlaporten”. Textil applikation, 2020. ©Kicki Jeschke / Bildupphovsrätt 2024.

En utställning med fåglar, katter och mäktiga gudinnor

2024-01-26 15:43

Kicki Jeschke på Matfors biblioteks konsthall

I Matfors biblioteks konsthall visas under några veckor i januari och februari verk av textilkonstnären Kicki Jeschke. Det är en färgsprakande och glittrande utställning väl värd ett besök. Temat är ”Katten i vårt liv” vilket också är utställningens titel. I sina textila applikationer hyllar Jeschke levande och döda katter samt drar paralleller till det forntida Egyptens heliga katter och dess kattgudinna Bastet.

I Kicki Jeschkes bilder förekommer gudinnan själv och olika kattpersonligheter. I en av de stora applikationerna, ”Missy i Bastets famn” vilar en katt tryggt i gudinnans knä. Kissen har hittat hem. Gudinnan, en mörkögd skönhet, bär en kattformad huvudbonad. Bilden är dekorerad med guldglänsande hieroglyfer och skarabéer mot ett bakgrundsmönster av grönskimrande växter.

alttext
Kicki Jeschke, ”Missy i Bastets famn”. Textil applikation, 2023. ©Kicki Jeschke / Bildupphovsrätt 2024.

Uppenbarligen spelar katterna en viktig roll i konstnärens liv. Tyvärr är deras liv korta men hon följer dem till slutet. I ”Himmelsfärd” promenerar en kisse ut i rymden, troligen på väg hem till sin gudinna. Hon i sin tur porträtteras som en stiliserad svart kisse med guldglänsande krage i verket ”Bastet i Svart”.

I utställningen visas även akvarellskisser till de stora applikationerna. Här finns också konsthantverk i form fristående måsar och katter gjorda av tyg. Tre handgjorda ljuslyktor av tyg har fått komplicerade applikationsmönster.

Innan jag lämnar galleriet sätter jag mig ner och ser ljuset från de stora fönstren mot gatan falla in på textilapplikationerna. De glänser och glittrar av guld och silver. Ett bildminne slår mig – Gustav Klimts Beethovenfris i Secession-byggnaden i Wien. Tycker mig se ett släktskap, men det handlar inte bara om inslagen av glänsande metall, det är någonting i själva uttrycket. Katter och gudinnor som bara är. De står där rakt upp och ner och betraktar oss, omgivna av dekorativa detaljer och mönster. De flaxande fåglarna bryter in som vore de sändebud från en annan verklighet. Någon gång slår kattbilderna över i förmänskligade uttryck, men för det mesta inte. Tänker på att Jeschke är utbildad i Wien, på Akademie für angewandte kunst. Kanske har hon sett och inspirerats av Gustav Klimts verk, secession-rörelsens version av Art Noveau och Wiener Werstättes konsthantverk. Men hos henne har art nouveau-typsnitten bytts ut mot hieroglyfer. Lite häftigt att upptäcka en konstnär som bär vidare den traditionen i Matfors konsthall.

De flesta av de stora verken i utställningen är gjorda under 2023. Kicki Jeschke är 84 år och har en lång konstnärskarriär bakom sig. Hon har sina rötter i Falun, är utbildad vid Otte Skölds målarskola i Stockholm och Akademie für angewandte kunst i Wien. Efter några år i Paris kom hon till Sverige. Nu bor hon i Ånge.

Volym 2024-01-26