Lilagul målning med en iris i förgrunden. Trianglar är tecknade horisontellt över bildytan och i bakgrunden syns ett havslandskap.

En utställning som synar naturens små detaljer

2021-08-07 11:48

Anna Almqvist, Maria Fäldt, Peter Åberg på Galleri Foajén

Som en djupdykning ner i de små, små detaljerna – i blombladens ådringar, det delikata mönstret i en trollsländas vinge och kroppens blodådror – så är utställningen "Närstudier" som visas på Galleri Foajén i Regionhuset i Luleå.

De tre konstnärer som ställer ut, Anna Almqvist, Maria Fäldt och Peter Åberg, utforskar alla tre naturens och växternas universum på nära håll. Det långsamma arbetssättet har de också gemensamt, men teknikerna och de konstnärliga uttrycken är individuella.

Anna Almqvist visar en serie akvarellmålningar utan titlar. Hon bygger upp bilden lager på lager med prickteknik. Motiven är naturens frodiga, organiska former och mjuka färger. Det hela ger ett drömskt uttryck.

Akvarell i brungröna toner visar organiska former, liknande blomblad, som rör sig in mot mitten av målningen.
Anna Almqvist, ”15 april 2020”, akvarell.
©Anna Almqvist/Bildupphovsrätt 2021.

Det är inte några specifika växtarter som avbildas utan mer universella former som vi ser i allt levande. Något som liknar ett salladsblad kan på samma gång ses som en virvlande våg. Och bladens ådring liknar samtidigt något obestämt kroppsorgan. Almqvist använder bara tre, ibland fyra, akvarellfärger. Dessa blandar hon och får fram en rad nyanser. Hon har också en förmåga att skapa volym och lyskraft. Ofta känns motivet genomlyst – en molnhimmel, eller kanske en havsyta, skönjs i bakgrunden.

Peter Åberg visar bilder i akvarell, olja och grafik. Motiven är blommor med enorm detaljrikedom, realistiska vid första anblicken, men tittar man på nära håll ser man någon detalj som inte stämmer. Det kan handla om att växtens kapillärer är formade som ett perfekt ornament. Kombinationen växter, mekanik och arkitektur i bilderna för tankarna till äldre tiders forskare som ofta studerade naturen på nära håll för att omsätta i uppfinningar. I en av oljemålningarna ses en ensam utblommad iris i fin kontrast mot en vass arkitektonisk konstruktion.

När det gäller Maria Fäldts fotoserie så kunde jag svurit på att det var insekter i extrem närbild. Men nej, det som på håll liknar håriga spindlar och läskiga kryp är i själva verket vissnande växtdelar i någon slags bildbearbetning, möjligen fotograferat på ett ljusbord.

Bearbetat fotografi där en stiliserad insektsliknande varelse – påminnande om en fjäril eller en fladdermus – ligger mot en svart bakgrund.
Maria Fäldt, ”Bild nr 11”, foto.

Bildserien är i sepia och snyggt presenterad, även om galleriets belysning är undermålig i vissa partier. Varje påhittad ”insekt” har identisk höger- och vänstersida. Exakt symmetri och att bryta mot ”det gyllene snittet” är ju också något störande, i positiv bemärkelse. En del av krypen tycks stirra rakt emot en och fastnar på näthinnan ett tag efteråt. Fotografierna är i fine art prints och säljs signerade i begränsad upplaga om max 20 exemplar per bild.

Utställningen som helhet har inte bara detaljrikedom och hantverksskicklighet som fascinerar, utan även förmågan att tala till det undermedvetna med bilder som dröjer sig kvar. Den leder in en på tankar om livets kretslopp. Vi människor är precis som växterna, varelser som lever och frodas en tid men sedan vissnar och dör – och ger plats för nytt liv.

Utställningen ”Närstudie” pågår till och med 17 augusti.

Text och foto: Susanne Holmberg

Volym 2021-08-07

Susanne Holmberg, frilansjournalist och kulturrecensent med uppdrag åt bland andra Lira Musikmagasin och Norrländska Socialdemokraten. Hon är både journalistutbildad och konstutbildad och har i många år varit yrkesverksam konstnär med stenskulptur som sitt specialområde. Som konstnär har hon varit konsult, konstnärlig ledare samt deltagit och medarbetat i flertalet internationella symposier och biennaler. Sitt eget konstnärskap har hon för närvarande vilande till förmån för jobb inom media.