Ellen Cronholm, Palmyra 4, collografi. Bilden är beskuren. ©Ellen Cronholm.

”Fragment”

2019-01-25 12:14

Ellen Cronholm ställer ut på Galleri Lokomotiv

Ljuset. Det skarpa bländande ljuset som fräter ut omgivningen, den där dallrande luften som vittnar om hetta är det första som slår emot mig som besökare på Ellen Cronholms utställning ”Fragment”.
Med sitt intresse för just historia och byggnationer fogar konstnären samman Palmyras spillror till egna konstruktioner som ett grafiskt pussel. Palmyra, staden med mångtusenårig historia men som inte längre finns och ändå, allt finns kvar där, alla delar ligger spridda i och gömda under sanden.

Ellen Cronholm ger kartongbitar strukturer formade av bland annat spackel, lim och mönsterrullar gjorda med 3D-skrivare. Hon trycker de infärgade bitarna på papper. Väl tryckta på papperet har all sanning upphört, då är byggnaderna hennes. Berättelsen om vad som varit och hur det varit har blivit hennes egen, fragmenten i bilderna har gjorts fria från det sanna och då också från tiden. En omstrukturering för nya verkligheter.

Tyngden. Det ligger en oerhörd tyngd i Ellen Cronholms grafik. Papperet, bara en fästpunkt på väggen för att hålla kvar bilden, trycken är så tredimensionella att de är på väg ut i rummet. Galleriet förvandlas till en kolossal byggnad där stenkonstruktionerna vilar mäktiga i den tomma vitheten, där stillheten är kompakt men ger tanken vila och plats att sväva. Historia möter nutid och resultatet blir magiskt. En stor utställning i den lilla lokalen.

Ellen Cronholm, Palmyra 4, collografi.
©Ellen Cronholm.

 

Text och foto: Ann-Kristin Källström

Volym 2019-01-25

Länk till artikel

Länk till artikel i pdf-format