En rund målning i rosa står lutad mot en vit vägg.
Installationsvy från Sundsvalls konstförenings nya lokal. Ville Hulling, ”Besudla dem som besudlar vår vackra värld”, olja och akryl på bordsskiva, i centrum.

GS-fondens stipendiater: Konstnärskap med rötter och förgreningar

2025-10-23 15:00

Sundsvalls konstförening

Sundsvalls konstförening visar nu konst av 2023 års mottagare av Stiftelsen Grafström-Sandqvistska fondens stipendier: Ville Hulling, Malin Pierre och Nina Svensson. Utställningen äger rum i konstföreningens nya galleri på Bankgatan 15. Lokalen, vars utformning bidrar till att lyfta fram konsten, är ett steg framåt för föreningen.

Längst inne i ett hörn gömmer sej Nina Svenssons fjäderlätta skulptur ”Vänskog, en anatomisk modell”. En organiskt växande, tredelad formation i gråvitt och guldglänsande brunt reser sej upp från ett vitt underlag på golvet. För att inte falla omkull är en av delarna fastspänd i väggen med metalltråd. På väggen bakom skulpturen har en svart miniatyrfigur, en man med mössan i handen, monterats. Mannen stirrar in i en lika svart yta som monterats på väggen. Det hela är märkligt och på något sätt levande. Objekten är inspirerade av franska anatomiska modeller av papper från mitten av 1800-talet och materialen – pappersmassa av Hoforsbladet, kaolin, krita, lim och schellack – knyter an till både kropp och natur.

Skulpturen "Vänskog" är utförligt beskriven i brödtexten.
Nina Svensson, ”Vänskog, en anatomisk modell”. © Nina Svensson / Bildupphovsrätt 2025.

Ordet Vänskog i verkets titel syftar på Nina Svenssons långsiktiga projekt med samma namn, som hon drog igång 2014. Då lyckades hon övertala Timrå kommun att bjuda in henne som konstnär-i-kommun för att undersöka relationen mellan invånare, lokalpolitiker och offentlig konst. Detta efter bråket i Timrå om att skattepengar gått till Bengt Lindströms Y och Midlanda konsthall (Y:et står kvar men konsthallen är nedlagd). Eftersom det fanns ett stort intresse för skog och skogsindustri i Timrå, bytte Nina Svensson ut konst mot skog som samtalsämne, ett grepp som skulle kunna nå fram till en diskussion om ett motsvarande värde för konst.

Hon lånade en arbetsmall från Vänortsprogrammen som utvecklades efter andra världskriget (se Nina Svenssons essä ”Tillgång och samband – Pansarkryssare och joggare” i tidskriften Hjärnstorm nr 146-47, Skog). Projektet har sedan dess medfört resor och konstprojekt med anknytning till skog runt om i Skandinavien.

Nina Svensson fick GS-fondens stipendium 2023 ”för att åka till Nordic Artic Centre i Dale, Norge, för att undersöka tillverkningsmetoder och recept på papier-maché”. Materialvalet knyter an till skogsbruket och pappersindustrin, en påminnelse om hemtraktens starka industriprägel.

Nina Svensson är född i Sollefteå, uppvuxen i Timrå och verksam som adjunkt i skulptur vid Konstfack. Även om hon numera bor på annan ort återkommer hon ständigt till sina hemtrakter i sitt konstnärskap.

En bit ifrån installationen i papier-maché står sex mindre glasskulpturer av Malin Pierre på varsin piedestal. Också här är formerna böljande organiska och föremålen utstrålar en mjuk, glänsande hårdhet. Deras räfflade ytmönster liknar stickning eller virkning och väcker frågan: hur har detta gått till? Ska inte glas vara blankt och genomskinligt? Det visar sej att Malin Pierre använt en teknik som innebär att glaset blåses i en uppvärmd gipsform, som i sin tur är gjuten efter en stickad förlaga. Formen förstörs i processen, vilket gör varje skulptur unik.

En bruntonad glasskulptur på ett podium. Formerna är böljande och  organiska. Det räfflade ytmönstret liknar stickning eller virkning.
Malin Pierre, ”Kerstin”, glas, 2023. © Malin Pierre / Bildupphovsrätt 2025.

Malin Pierre är född i Jämtland, bosatt i Stockholm och utbildad scenograf med bakgrund inom TV, film och reklam. Efter sin masterutbildning på Konstfack 2023, avdelningen för Keramik och Glas, har hon valt att fokusera på konsten. Hon tilldelades GS-fondens stipendium 2023 ”som ett startkapital för ett begynnande konstnärskap för att möjliggöra tillgången till de ugnar och den utrustning som krävs för att producera konstverk till kommande utställningar”.

Måleriet representeras i denna utställning av Ville Hulling. Detta trots att han fick stiftelsens stipendium 2023 för att ”undersöka tillvägagångssätt för digitala konstnärer och möjliggöra teknologiskt utforskande som till exempel att experimentera med ”misstag” och glitcher [buggar] inom virtual reality".

I utställningen är videon ”Ísrige” det enda digitala verket, skapad tillsammans med den isländske poeten och författaren Unna Ingí Sæmundarsson. Här har 3D-modeller av olika byggnader och platser i Sverige och Island utvecklats till en virtuell värld för betraktaren att utforska. Resultatet är en skönhetsupplevelse och en hisnande blandning av fiktion och verklighet. Det gröna gräset vajar, himlen är extremt blå och vindarna viner.

En digital bild av ett landskap med grönt gräs och blå himmel. Ett vitt hus syns i landskapet bl.a.
Ville Hulling och Unna Ingí Sæmundarsson, ”Ísrige”, skärmbild ur videoverk.

Ville Hulling presenterar också tre målningar i olja och akryl med neonskarpa färger. Uttrycken är djupt personliga och drastiska. Bloddrypande ”Mitt blod på ett silverfat” är en kommenterar, mot knallrosa bakgrund, till Socialstyrelsens förbud för homosexuella män att lämna blod om de inte avstår från sex i sex månader. I ”Besudla dem som besudlar vår vackra värld” får vi veta vad han tycker om tre av världens mäktigaste och farligaste män, Putin, Trump och Netanyahu, också här mot en knallrosa bakgrund.

Utöver detta visar Ville Hulling även akvareller och objekt. Han är född i Sundsvall, uppvuxen i Matfors och tog våren 2024 sin master i fri konst vid HDK-Valand. I sin masteruppsats beskriver han vikten av att se misslyckanden som någonting positivt samt att dela med sej av upptäckter som dyker upp längs vägen. Kanhända är det just ett sådant ”misslyckande” som lett till att vi nu får uppleva hans häftiga måleri i konstföreningens nya galleri – en bugg eller ett misslyckande i arbetet med den digitala teknikens möjligheter och begränsningar.

Stiftelsen Grafström-Sandqvistska fonden delar årligen ut stipendier för högre utbildning eller fortbildning till konstnärer med tydlig anknytning till Västernorrland eller Jämtland. Fonden förvaltas av en styrelse med representanter från Matfors och Sundsvalls konstföreningar och från Sundsvalls museum.


Text och foto: Karin Kämsby 

Volym 2025-10-23 

Länk till denna artikel


Karin Kämsby, Gnarp, är frilansjournalist med inriktning på kultur, foto och grafisk form. Hon gick ut journalisthögskolan i Göteborg 1980 och tog en fil. kand. dramatik, film- och teatervetenskap vid Stockholms universitet 1995. Senare har hon läst kompletterande universitetskurser i att skriva om konst och att skriva kulturkritik. Hon har frilansat som journalist sedan 2002, bland annat för Danstidningen, Mittmedia och SvD och har medverkat i Volym sedan 2003. Numera bedriver hon även egna projekt som skribent och fotograf.


Tillbaka till toppen