Cecilia Hultman, Segel. ©Cecilia Hultman/Bildupphovsrätt 2020.

Halv vind seglar

2020-07-06 20:35

Cecilia Hultman på Kramfors konsthall

Halv vind seglar. Tre ord sammansatta till en mening lika enkel som komplex på samma sätt som konstnären tar sig an frågor om existensen, gestaltar med minimala medel komplicerade frågor och i det lilla visar på det stora. Titlar som Att backa en våg, Koncentrerat perspektiv, En balansakt, säger något om försök att kryssa genom livet. Ett poetiskt närmande av livsfrågor, med vitt, blyertsgrått, några streck tejpat blått och lejongul rektangel. Samt en video i tre delar. Enkelheten är slående och överraskar för vart och ett av de verk som visas här.

Som besökare är det lätt att passera det enkla utan vidare notis eller eftertanke. Se en fjäder på en vit skiva som en fjäder på en vit skiva, ett papper lite på sned i änden av en blå tejprand på golvet eller en helt vanlig skogspinne hängande från taket med lite blått i änden, se det som att det endast är vad det är. För att det ser precis så enkelt ut. Men Cecilia Hultmans förmåga att med vardagliga material som många känner igen, och med en finurlig humor lekfullt ge antydan till att här är något mer, ger tankarna utrymme att växa. I Att segla ett rum har konstnären med en avskalad lätthet med vita trästavar skissat segel i luften som rymmer mycket mer än vad som är synligt. Här finns böljande vatten, ljudet av vind som vänder segel, doften av att vara på väg i ett stort äventyr – det pågående livet. Där halv vind är gott nog att ta sig fram på.

Cecilia Hultman, Resning. Verket är beskuret. ©Cecilia Hultman/Bildupphovsrätt 2020.
Cecilia Hultman, Resning. Verket är beskuret.
©Cecilia Hultman/Bildupphovsrätt 2020.


Ofta tänker jag att stora konstupplevelser fordrar stora verk. I den här utställningen var det två mindre verk som kom att ge mig stora upplevelser. Ett av dem, Vindlingar, där rivna papper ligger omlott, vita papper mot vit vägg, verket syns knappt på håll. Att då gå nära och upptäcka ett stort oändligt hav ligga framför mig, dras med i vågornas rörelse, se ljusets skiftningar i det vita kändes hisnande och gjorde vindlingar i hjärnan. Genialiskt i det sparsmakade.
Det andra verket Resning gav en upplevelse av stor förtjusning över att på en smal hängande trälist se vågor häva sig upp som gammalt kitt på en fönsterkarm.

En del av verken är sammansatta av olika objekt ackompanjerade av en eller flera teckningar, som eventuellt är behövda ledtrådar att navigera efter eller kanske utplacerade villospår för att påminna om att det enkla är också det svåra.


Text och foto: Ann-Kristin Källström

Presentation av skribent: Ann-Kristin Källström, född 1958 i Stockholm, yrkesverksam bildkonstnär nu bosatt utanför Kramfors. Efter konstutbildning och fortlöpande utbildning i grafiska tekniker läst fotografi/bildjournalistik. Skrivit för GrafikNytt, e-Provins och medverkar i Volym sedan 2009. Arbetar för tillfället med att ställa i ordning en ny arbetsplats/grafikverkstad i Härnösand och arbetar vidare med projektet ”Norra Sveriges inland och fjälltrakter” med stöd från Konstnärsnämnden. Se vidare på Ann-Kristin Källströms webbsida.

Volym 2020-07-06

Länk till artikel

Länk till artikel i pdf-format