Iryna Hauska

2016-10-10 11:40

Skulptur och måleri på Kulturhuset i Järpen

Konstnären Iryna Hauska född 1971 är ursprungligen från Vitryssland, numera bosatt i Stockholm. Utställningen på Kulturhuset i Järpen består av handvirkade skulpturer, målningar och olika material blandade i en färgsprakande utställning. Formspråket i skulpturerna liknar virkade mattor men istället för mattor är formen skulptural och tredimensionell. I skulpturen ”lilla flickan” vinklas två flickor mot varandra. Estetiken är som hämtad ur en Elsa Beskow illustration, men botten på skulpturerna är gjord av formskum. Flickorna är placerade på en piedestal, som om de bubblar fram ur en fontän. Flickorna i Hauskas skulpturer har även en sameinspirerad mössa med tofs som nästan får dem att tippa bakåt. I den här skulpturen finns så mycket kreativitet, mod och humor, men också motsatser. Snabbt skulpterande ställs mot det långsamt formade. Hårt material ställs mot mjukt och sprött. Det är en lyckad kombination där det detaljrika får luta sig mot det okontrollerade. Mina tankar går till konstnären Kjartan Slettermark som med sina olika material experimenterade och skapade i bland annat formskum och lamineringsplast.

Det organiskt utformade verket ”Om jag styrde världen” har virkats i blodröd färg. Formen för tankarna till kärl och organ. Det är något komplext och intressant i Hauskas formspråk och innehåll som dras till motsatser. Vid första anblicken dominerar och syns den starka kraftfulla färgen i verken, de tar för sig bildligt men de växer också symboliskt djupare. Figuren med en broderad kroppsstrumpa kan både vara en tvångströja eller en meditationsinstruktion och påvisa olika chakra i kroppen. Målningarna på väggarna intill skulpturerna är abstrakta med färger omlott och i skikt, de förlänger installationerna. Det är många konstverk som trängs intill varandra men Hauska har skapat dynamik i utställningsrummet.

Text och foto: Linda Petersson

Volym 2016-10-10

Direktlänk till artikel