Christer Carlstedt, Utan titel, blyertsteckning, ©Christer Carlstedt/Bildupphovsrätt 2018. Emil Österholm, Extruderad konstruktion, lera.

Konst Åt Alla, Husumgården

2018-03-24 19:21

En samlad katalog med 23 konstnärer

Det är något visst med bruksorter, det ser ut att finnas en avundsvärd och självklar trygghet där, att alla har sin givna plats och tas om hand på bästa sätt. Men samtidigt kan det nog vara kvävande, kännas instängt och påpassat. Husum är en sådan bruksort där den numera finskägda Metsä Boards sulfatfabrik puffar ut rök över ett samhälle, som i alla fall ytligt sett, ser ut att blomstra för fullt.

Alldeles vid fabriken, högst upp på Blåsåsen, ligger Husums Folkets Hus. Det är en skapelse från 1930, en rosa prinsesstårta, med ett spetsigt klocktorn istället för ros på taket. Här i entréplanet visas utställningen ”Konst åt alla”, som Folkets Hus och Parker initierat och denna gång samarbetar med Region Västernorrland om.

Tjugotre konstnärer från regionen har valts ut att visa upp tre verk var under en vecka. Tanken är att, förutom ett konstprogram med föreläsningar och workshops för skolklasser, köpa in konstverk för placering i någon av organisationens 2 700 samlingssalar runt om i Sverige, berättar Paula Hoffmann, konsthandläggare på Folkets Hus och Parker. Även några utvalda konstverk köps in för att placeras på stället där utställningen äger rum, denna gång på Husumgården. Pengarna till detta återkommande arrangemang och till konstinköpen kommer från det statliga anslag Bygdegårdarnas Riksförbund och Riksföreningen Våra Gårdar varje år får, för inköp av konst av Sveriges nu yrkesverksamma konstnärer. Idén med ”Konst år alla” kom en gång från den tidigare ordförande för Folkets Hus och Parker, Bengt Göransson, som även var socialdemokratisk kultur-och utbildningsminister under 80-talet.

Under utställningsveckan i Husumgården har bildkonstnären Alveola Ämting visningar av utställningen och workshops för skolklasser. Som avslutning på veckan håller konstnären Anna Norvell en lunchföreläsning för allmänheten. Allt i projektets och Bengt Göranssons anda med ”konst åt alla”.

De båda nya konstkonsulenterna i Region Västernorrland, Hanna Rutberg och Diana Berntsdotter Vallgren, presenterade sig under invigningen av utställningen. Diana vikarierar för Maria Sundström ett halvår framåt och Hanna har fått ordinarie tjänsten efter Mats de Vahl. Även konsthandläggarna Nina Tenskog och Eva Körberg Mårtensson (ny på tjänsten) presenterade sig. Nina berättade om sitt uppdrag som handläggare och konstinköpare. Mycket av anslaget går till att vårda och reparera konstverk. Tid och omsorg läggs också på att välja rätt plats för ett verk. Kontakten med sjukhuspersonalen och information om konsten är viktig så det inte blir fel och folk blir förbannade på att ha konst de inte gillar på sin arbetsplats. Nina uppmanar regionens konstnärer att skicka vernissageinbjudningar till henne och länkar med sin hemsida.

Flera konstverk i utställningen på Husumgården har fått röda lappar och några är dessutom utvalda att få stanna kvar på Husumgården bland annat Ida Rödéns tre akvareller/teckningar av Jonas Falck – En avvisad upptäckresandes iakttagelser: Öring, Skvader och Fjällvråk och Emil Österholms kraftfulla keramikskulptur ”Maskin”.

Eftersom lokalerna på Husumgården inte är tänkta för i första hand konstutställningar, exponeras inte verken på allra bästa sätt. Det är trångt och belysningen dålig. Skärmarna är låga och inget hänger riktigt rakt, några verk står på dukförsedda bord och annat står hopföst där det finns plats på golvet. Det är svårt att få en överblick av utställningen.

Men Björn Erikssons Fem kilometer och Ljudvalla 123 sticker ut och visar med sina ljudinstallationer av ett tungt pustande i skidspåret på en skön humor. Emil Österholms grovt skulpterade, keramiska verk Maskin, Träd och Extruderad konstruktion har en tung sinnlig utstrålning. Han har tidigare ställt ut på Härnösands konsthall och fick även då stor uppmärksamhet. Kul att hans Maskin stannar här på Husumgården med nära kontakt med den verkliga fabrikens maskiner. Det är förstås också alltid trevligt att känna igen och möta verk av så många samlade konstnärer från regionen: Karin Hesse, Jörgen Nilsson, Christer Carlstedt, Ulla-Carin Winter. Framför Margareta Klingbergs tre foton av inresta lingonplockare står det dessutom, påpassligt nog, syltburkar till försäljning. Det såg ut som om alla gick åt!

Innanför en vacker dubbeldörr, strax intill utställningsrummen, öppnar sig den riktiga festsalen i art déco-stil. Där är det svindlande högt i tak och ett starkt ljusinsläpp från de pampiga fönstren. På hedersplats, sida vid sida, hänger Hjalmar Branting och sågverksdirektören Carl Kempe i var sin förgylld ram. När Husumgården invigdes sas det att tanken med bygget var att ”giva arbetarna en fristad att syssla med sina ideella intressen, att förkovra sig i sitt bokliga vetande och under lämpliga nöjesformer finna en omväxling efter dagens arbete”. Det låter bekant, lite som ”konst åt alla”!

Volym 2018-03-24