En konstrunda i Sollefteå

2016-07-12 12:56

På museet i Sollefteå visas under sommaren en fotoutställning med de båda tidigare pressfotograferna Åke Engblom och Stefan Sundkvist. Båda jobbade i Sollefteå; Åke Engblom på Västernorrlands Allehanda och Stefan Sundkvist på Nya Norrland och Tidningen Ångermanland.
"Bilder längs älven" heter både utställningsdelen och boken med Åke Engbloms svartvita bilder. Där är det femtiotal och det mesta görs för hand med hästen som en viktig del i arbetet på gården vid Multråberget. Föräldrarna och de fyra bröderna finns med i bilderna. De drar not, skördar hö, kör timmer, stickar, bakar och mjölkar kor. Man kan inte annat än bli djupt imponerad och rörd över Åke Engblom med sin Rollieflexkamera och alla dessa fantastiska och vackra bilder från förr, så nära men ändå så avlägset de känns. Mycket snyggt hängd är utställningen också!
Stefan Sundkvists "Bilder 1993-2005" känns förstås mer nutida med de flesta fotona i färg och med människor och platser som fortfarande lätt kan kännas igen. Stefan Sundkvist skänkte sina 125 tusen pressbilder till Sollefteå museum, när han gick i pension för några år sedan. Kul att läsa om honom i presentationen, att han en gång i tiden gick på Hampnäs folkhögskola, för att utbilda sig till hundförare vid polisen, men istället gick deras fotoutbildningen och blev pressfotograf.

Alldeles nyöppnat för säsongen är konstföreningens utställningshall på gågatan mitt i Sollefteå centrum. Eftersom det nästa år är 80-årsjubileum för Sollefteå konstförening, börjar man firandet redan i år med sommarutställningar i denna nya lokal. Konstföreningens ordförande Jeko Haj Yusuf har dessutom lovat i en intervju att Sollefteå kommer att bli länets konsthuvudstad under 2016!
Michael Hardt heter konstnären som inleder sommarprogrammet. Han kommer ursprungligen från Tyskland, bodde i Frankrike och levde ett hektiskt liv som efterfrågad designprofessor. På uppdrag i Bergen upptäckte han hur skönt det var med tystnaden och naturen på landsbygden. Först i Norge vid Lysefjord sedan i Runåberg vid Faxälven. Han gav upp sitt storstadsliv för eremittillvaro med akvarellmåleri. Numera är Michael Hardt och hans fru de sista åretruntinvånarna i Runåberg.
Akvarellerna från Norge är uttrycksfulla, naturromantiska med mycket svärta och norrsken. De från Runåberg är stramare, ljusare och med en tydlig ambition att återge hus och platser på ett avbildande, naturtroget vis. Flera av dem har fått röda prickar och är säkert valda och inköpta av utflyttade runåbergare, som känner igen sig i husen och naturen.
I speciellt sviten med porträtt på ena långsidan ser man vilken driven tecknare Michael Hardt är. Ansiktena på väggen är antagligen mycket lika sina förlagor. Det är dock ett problem i det. Det lilla extra som gör en personlighet dvs en sned blick, ett skevt leende eller ett uttryck som fångats i flykten av en uppmärksam konstnärsblick finns inte med där.
Utställningen med Michael Hardt avlöses i mitten av juli av konstnären Bahram Hajous "Dialoger-blandat media på duk".

Verk av Michael Hardt, ur porträttserien
Michael Hardt, ur porträttserien

Avslutningsvis textilkonstnären från Ånge, Kicki Jeschke, som i många år gjort textila applikationer för offentliga rum dvs kyrkor, företag, kommuner och landsting men också för privata hem. I sommar ställer hon ut på Textilarkivet i Sollefteå och i hennes stora, små, fyrkantiga och oregelbundna textila bilder finns alltid en varm och vardaglig ton. En katt har rullat ihop sig på en stubbe, ett fönster står på glänt, hemmet, träden och naturen ger motiven en extra känsla av trygghet och förtröstansfull glädje. Men i all denna jordfärgade idyll blixtrar det till då och då av ett silvrigt eller guldskimrande inslag som stramar till motivet och ger en viss oro, vilket är bra i alla konstupplevelser, framför allt för att undvika det platta och banala myspyset, som lätt kan uppstå i textilkonst. Det är en balansgång som Kicki Jeschke tycks behärska!

Volym 2016-07-12

Ladda ner artikeln i pdf-format