Ett plåtpennskrin av märket Faber Castell ligger i en kub av plexiglas med inbyggt ljud.

Maria Sundström gräver i det förgångna på Apotekshuset

2022-04-06 16:45

Utställning med ljudinstallationer, skulptur och collage

Ur släktens gömmor och i olika arkiv har konstnären Maria Sundström letat fram fotografier, föremål och även en och annan möbel efter sina tyska släktingar. De hon sedan med hjälp av ljudinstallationer och i grafisk form bearbetat och förvandlat till en sammanhållande utställning.

Framför allt är det morfar August Bädicker det handlar om. Han var byggnadsingenjör och hög officer inom nazistpartiet, Organisation Todt, under kriget. Honom har hon kunnat följa genom vittnesmål och i olika dokument. Han dog 1965, när Maria bara var fyra år, så hon har inga direkta minnen av honom.

I utställningen ingår ett foto på dem tillsammans; en äldre prydlig man i skjortärmar och hängslen, som lite tafatt ser ut att vilja leka med sitt barnbarn, flankerat på andra sidan av ett foto av samme man men nu med hård blick i stram nazistuniform.

Ur ljudskulpturen ”Arvet V – Deutsche Stimmen/Tyska röster” hör vi ur elva svarta plåtlådor vittnesmål från människor, som var med, hur de vill göra sig påminda och berätta sina historier om livet före, under och efter Tredje Rikets dagar. Maria Sundström har gjort en ordentlig research, letat upp och intervjuat personer, som numera bor i Tyskland, Polen, Österrike och Israel. De pratar i mun på varandra och berättelserna tycks inte ha något slut.

På ett lågt podium står 11 svarta plåtlådor. Centralt står ett grenuttag och leder ström vidare in i varje plåtlåda.

Maria Sundström, ”Arvet V – Deutsche Stimmen/tyska röster”, ljudskulptur. ©Maria Sundström/Bildupphovsrätt 2022.

För en byggnadsingenjör och militärofficer av August Bädickers sort, kan jag tänka mig att väl vässade pennor var av yttersta vikt, bra att ha till hands. Hans plåtpennskrin av märket Faber Castell ligger välfyllt i en kub av plexiglas med inbyggt ljud av en energisk pennvässare.

Ett lätt knakande hörs från ena hörnan av utställningsrummet och tyngden av en människa på 75 kilo och längd 170 cm, som långsamt sätter sig till rätta på August Bädickers bruna pinnstol går att urskilja. En så vardaglig rörelse blir till ytterligare en pusselbit för barnbarnet att lägga för helheten och hågkomsten av en morfar. Vikten och måtten stämmer, har testats av en person med samma kroppskonstitution och gör därför intrycket autentiskt.

Den tyska konstnären Käthe Kollowitzs affisch från 1924 med texten ”Nie wieder Krieg” är inspirationskälla till Maria Sundströms grafik/collageserie där de tre ”Nie wieder Krieg 1”, ”Nie wieder Fascismus 1” och ”Nie wieder Nazismus 1” ingår. Foton på ett nu vuxet barnbarn och morfadern iklädd sin uniform återkommer som sammanhållande inslag i collagen.

Förnimmelse är enligt Nationalencyklopedin en filosofisk och psykologisk term för sinnesvarseblivningens grundelement. Maria Sundström skriver i sitt presentationsblad att hon länge funderat på vad en förnimmelse gör med oss, hur våra sinnen och hjärnor uppfattar färg, form, värme, kyla, smärta, smak, rörelse, lukt och ljud som förnimmelser. Med ögat ser vi hur något närmar sig och med perceptionen uppfattar vi vad det är. Båda funktionerna är lika viktiga för kognitionen, förmågan som bearbetar det vi sett, ger tolkning och analys.

Med den auditiva förnimmelsen uppfattar vi ljud och med perceptionen avgör vi om det exempelvis är en mobilsignal och kognitionen avgör sedan om det till och med är den egna mobilen som ringer. Den taktila förnimmelsen känns på kroppen. Perceptionen bedömer om det är något farligt och kognitionen om man kanske till och med är tvungen att sticka iväg.

Utställningen ”Tyska förnimmelser”, som nu visas på Apotekshuset – konst och kultur, bygger vidare på Maria Sundströms och journalisten Elisabet Blombergs konstprojekt ”Wiedergutmachung”. Båda har tyska rötter och under minst tjugo år har de diskuterat hur deras tyska arv har påverkat dem, vilka olika starka förnimmelser det har gett. Med sitt projekt vill de, enligt programtexten, få perspektiv på och göra sina berättelser mer allmängiltiga och har därför turnerat runt både i Sverige och utomlands med olika delar av utställningen.

Varje år återvänder Maria Sundström till arkiven i Berlin på jakt efter mer familjehistoria. Varje gång hittar hon nya fynd och hennes del av konstprojektet ser därför ut att få en fortsättning.

Volym 2022-04-06